Kenan Ziya Taş, Osmanlının Son Cihan Projesi Kudüs Selâhaddin Eyyübî Külliye-i İslamiyesi
Künye
KURŞUN, Kübra Ceren. "Kenan Ziya Taş, Osmanlının Son Cihan Projesi Kudüs Selâhaddin Eyyübî Külliye-i İslamiyesi." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 10 (2017): 403-405.Özet
Kudüs, tarih boyunca Müslümanlar, Hıristiyanlar ve Yahudiler tarafından
kutsal kabul edilen ve daima mücadele alanı olan bir şehir olagelmiştir. Kudüs’ün
dini bir merkez olma hüviyeti bölgeye yerleşmenin en geçerli sebebi sayılmış,
her inanç topluluğu bu bağlamda politikalar geliştirmiştir bu şehir için. Rusya, İngiltere,
Fransa gibi ülkelerin bölgede kendi iradeleri altında kiliseler, dini okullar,
dernekler kurma isteği misyonerlik faaliyetlerinin hız kazanmasıyla daha da kolay
hale gelmiş ve kendine yer bulmuştur. Hâkimiyeti altındaki Kudüs’te dengeyi bozacak
bu faaliyetler karşısında Osmanlı Devleti, nev-i şahsına münhasır Osmanlı
okullarının arttırılması için girişimlerde bulunmuştur. Bu anlayışla 1915’te kurulmuş
bir Osmanlı okulu olan ve ismini Kudüs fatihi Selahaddin Eyyübi’den alan
olan Selahaddin Eyyübi Külliye-i İslamiyesi’nin incelendiği “Osmanlının Son
Cihan Projesi Kudüs Selahaddin Eyyübi Külliye-i İslamiyesi” adlı eser, önsöz ve
girişin ardından meseleyi detaylarıyla aktaran yedi bölümden oluşmaktadır. Bu
bölümlere ek olarak, Kudüs Mutasarrıflığı ile Şeyhülislam arasında geçen yazışmaların
belgelerinin yanında, Kudüs Selahaddin Eyyubi Külliye-i İslamiyesi’nin
talimatnamesinin Osmanlıca ve transkript edilmiş metinleri kitabın sonunda yer
almaktadır. Talimatnamenin 1915 yılında Kudüs Fransisken Matbaası’nda neşredildiği
ve Diyarbakır Halkevi Kütüphanesi’nin 1679 numaralı demirbaşı olduğu
bilgisini veren yazar, külliyeye dair literatürde Almanca bir yayın dışında başka
bir çalışma bulunmadığına dikkat çekmektedir.