Çocuklarda ve ergenlerde çevrimiçi oyun bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
BALIKÇI, Rafi, Çocuklarda ve ergenlerde çevrimiçi oyun bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2018Özet
Bu çalışmanın amacı; çocuklarda/ergenlerde çevrimiçi oyun bağımlılığıyla
agresif davranışlar arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin cinsiyet,
anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi gibi değişkenlere göre incelenmesidir.
Araştırma, İstanbul ilindeki üç ortaokulda ve lisede yapılmıştır. Araştırmaya; 10-19
yaş arası 317’si kadın ve 308’i erkek olmak üzere 625 öğrenci katılmıştır. Yapılan
araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Çevrimiçi oyun
bağımlılığının ölçülmesi için “Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği (ÇOBÖ)” ve
agresif davranışların belirlenmesi için “Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği (BPSÖ)” ile
araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Veriler ile
herhangi bir istatistikî işleme geçilmeden önce, veri düzenleme için tüm veriler
kontrol edilmiş; uç değerler Mahalanobis Uzaklığı yöntemi ile çalışmadan
çıkartılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerde ilişki analizleri için Pearson
Korelasyon Analizi; farklılık analizi için Bağımsız Örneklem t Testi ve tek yönlü
varyans analizine (ANOVA) tabi tutulmuştur.
Çevrimiçi oyun bağımlılığı ile saldırganlığın ilişkili olduğu; erkek
çocukların/ergenlerin fiziksel saldırganlıklarının, kadınlardan daha fazla olduğu; lise
öğrencilerinin saldırganlıklarının ortaokul öğrencilerinden, ortaokul öğrencilerinin
çevrimiçi oyun bağımlılıklarının ise lise öğrencilerinden yüksek olduğu; kendisine ait
odası, şahsi bilgisayarı ve oyun konsolu olanların, olmayanlara kıyasla daha çok
çevrimiçi oyunlara bağımlı ve saldırgan olduğu; ailesinin ekonomik durumunu kötü
ve orta görenlerin saldırganlıklarının iyi görenlerden yüksek olduğu; çevrimiçi
oyunları tercih edenlerin, çevrimdışı oyun tercih edenlere kıyasla saldırganlıklarının daha yüksek olduğu; annesinin eğitim durumunun saldırganlıkta farklılık yarattığı;
sınıf düzeylerinin çevrimiçi oyun bağımlılığı ve saldırganlık açısından fark yarattığı;
akıllı telefona sahip olmanların saldırganlıklarınınolmayanlardan yüksek olduğu;
oyun oynamak için seçilen platformların çevriçi oyun bağımlılığı ve saldırganlıkta
fark yarattığı; baba eğitim durumunun, evinde internet bağlantısı ve ortak bilgisayar
olmasının çevrimiçi oyun bağımlılığı ve saldırganlık açısından fark yaratmadığı
sonuçlarına ulaşılmıştır. The purpose of this study is; to determine the relationship between online
gaming addiction and aggressive behaviors in children and adolescents, and to
examine the relationship between them according to variables such as gender,
parental education status, class level. The research was conducted in three secondary
schools and high schools in Istanbul. Including 317 girls and 308 boys, 625 students
between the ages of 10—19 participated in the research. As the data collection tool,
survey method was used in this research. In order to measure online gaming
addiction Online Gaming Addiction Scale and to determine the aggressive behaviors
Buss-Perry Aggression Scale and personal information form were used. The data
collected was checked wheter they had any errors before any statistical analysis was
performed. Outliers are found by Mahalanobis Distance and outliers had been
eleminated from research. To be able to find relationships between variables Pearson
Correlation analysis is used. To be able to compare the means from two different
groups data Between Subjects t Test and the means from three or more groups data,
The One-Way Analaysis of Variance (ANOVA) is used as a statistical analaysis.
The findings of the study are; online gaming addiction is associated with
aggressiveness, the physical aggression of boys are greater than girls, high school
students' aggression was higher than middle school students’ and middle school
students’ online gaming addiction was higher than high school students’, those who
have their own rooms, personal computers and game consoles are more addicted to
online games and show more aggressive behaviours than those who do not; students
who feel their socio-economic status is poor or middle have more aggresive
behaviours than who feel their socio-economic status is well; those who prefer online games are more aggressive compared to those who prefer offline games, the
educational status of the mother made a difference in aggression, class levels made a
difference in online gaming addiction and aggression, those who have smartphones
are more aggressive than those who do not have smartphones, the platforms chosen
to play games made a difference in the online gaming addiction and aggressiveness;
paternal education status, having internet connection and common computer at home
did not make a difference in terms of online gaming addiction and aggression.