Kadırga Sokullu Mehmed Paşa Camii Hatları
Künye
YASAN, Arzu, Kadırga Sokullu Mehmed Paşa Camii Hatları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.Özet
Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii Osmanlı Klasik Dönem Cami
Mimarîsi eserlerindendir. 1571 yılında, Sadrazam Sokullu Mehmet Paşa
tarafından Mimar Sinan’a yaptırılmıştır.
Mimarî ve tezyînî açıdan Mimar Sinan’ın en başarılı eserlerinden kabul
edilmektedir. Yapı meyilli bir arazide ustaca inşâ edilmiştir. Mimarîyi
gölgelemeyen, sadeliğin içinde ihtişamı barındıran tezyînata sahiptir. İznik
çinileri, kalemişi süslemeleri ve hatları ile bir şaheserdir.
Caminin tezyînatını oluşturan, dış ve iç mekân süsleme unsurlarının her biri
ayrı bir çalışma konusu olacak özelliktedir. Bu tezyînî unsurlardan başlı
başına bir bezeme sanatı olan hatlar çalışmamızın ana konusunu
oluşturmaktadır.
Hatlarını incelediğimiz yapının Osmanlı Camisi ve Mimar Sinan’ın eseri
olması sebebiyle, Osmanlı cami mimarîsi bağlamında mimarî ve hat ilişkisi
ve Sinan’ın tezyînat anlayışı üzerinde durularak asıl konuya geçiş
yapılmıştır.
Camiin çini panolar üzerindeki, kalemişi, taşa mahkûk ve revzenlerdeki
yazıları tek tek fotoğraflanıp teknik ve estetik açıdan değerlendirilmiştir.
Ayrıca inşâ ve restore edildiği dönemlerde yazılan yazılar dönem
özelliklerine göre mukâyeseli olarak etüt edilmiştir.
Bilhassa mimarî tezyinatta yer alan Hat Sanatı araştırmalarına kaynaklık
edeceğine inandığımız çalışmamızın sonunda, Osmanlı mimarîsi ile hat
sanatının aynı düzeyde gelişmediği ancak camideki hatların döneminin en
nadide celî sülüs yazıları arasında gösterilebileceği belirtilmiştir. Kadırga Sokullu Mehmet Pasha Mosque is one of the Ottoman Classical Period
Mosque Architecture works. In 1571, Grand Vizier Sokullu Mehmet Pasha instructed
Mimar Sinan to build the mosque.
It is accepted as one of the most successful works of Mimar Sinan in terms of
architecture and its embellishments. The building was constructed masterfully on a
slanted terrain. Not only the design does not overshadow its architectural details, it
also demonstrates how simplicity can lead to magnificence. It’s a masterpiece with its
Iznik ware, hand drawn ornaments and Islamic calligraphy.
Each one of the exterior and interior ornaments forming the decoration of the mosque
is so elaborate that it can be studied independently as a subject. The Islamic
calligraphy among these decoration elements which are a decoration art, is the main
subject of our study.
Since the analyzed structure is an Ottoman mosque and a work of Mimar Sinan; the
connection between the Islamic calligraphy and the Ottoman mosque architecture, and
Sinan’s insight on decorative arts are examined before focusing on the main subject.
The calligraphic ornaments on tiles, on windows and on carved stone are all separately
photographed and analyzed in an aesthetic approach. In addition, the writings which
were written in the construction and renovation period were comparatively analyzed
according to their features.
At the end of this study, which we believe will be a repository of knowledge about the
Islamic calligraphy as a decorative art in architectural design, the fact that although the
differences in the level of development between the Ottoman architecture and the
Islamic calligraphy, the calligraphic ornaments in mosques can be seen as the most
prominent examples of thuluth jali.