Türk Hikâyeciliğinde Anlatıcı-Okur İlişkileri (Sabahattin Ali, Sait Faik ve Mustafa Kutlu Örnekleri)
Künye
URAL, A. Ali, Türk Hikâyeciliğinde Anlatıcı-Okur İlişkileri (Sabahattin Ali, Sait Faik ve Mustafa Kutlu Örnekleri), Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul 2019.Özet
Çalışmanın ağırlık noktası, Türk hikâyeciliğinin üç önemli ismi olan
Sabahattin Ali, Sait Faik ve Mustafa Kutlu’nun, hikâyelerini aktarmak üzere
seçtikleri anlatıcıları incelemek, ulaşmayı hedefledikleri okur tiplerini tespit
edebilmek ve her üç hikâyecinin bu bağlamda benzerliklerini ve farklılıklarını ortaya
koyabilmektir. Öncelikle konunun ihtiyacı olan kavramlar ele alındı: Yazar, anlatıcı,
okur. Tanımsal çalışmaların ardından Türk hikâyeciliğinin doğuşu ve gelişimi
incelenerek Sabahattin Ali, Sait Faik ve Mustafa Kutlu hikâyeciliği türün içinde
konuşlandırıldı.
Belirlenen üç yazarın bütün hikâyelerinin irdelenmesinden sonra özellikle
Sait Faik ve Mustafa Kutlu için mevcut anlatıcı ve okur tipolojisinin dışında birtakım
anlatıcı ve okur tipleri tasarladıkları görüldü. Çalışmada mevcut kavramlara yenileri
katılarak hikâyecilere has anlatıcı ve okur tipleri önerilmiş böylece hikâyeciliklerinin
ayırt edici vasıfları tespit edilerek ortaya koydukları yeniliklere başka özellikler
eklenmeye çalışılmıştır. The main focus of the study is to examine the narrators chosen by three
prominent Turkish short story writers: Sabahattin Ali, Sait Faik and Mustafa Kutlu
and to identify the types of readers they target in their stories, revealing the
similarities and differences between the three authors regarding the subject. Before
delving into the topic, the researcher examines the concepts that are essential to the
study: author, narrator and reader. Along with such descriptive work, the study
analyzes the birth and growth of Turkish short story writing and contextualizes the
writings of Sabahattin Ali, Sait Faik and Mustafa Kutlu within such a framework.
After the stories of all three writers have been examined, the study reveals
that, especially in the case of Sait Faik and Mustafa Kutlu, certain types of narrators
and target readerships have been conceived of by the authors which stand outside the
existing typology. The study tries to add new concepts to existing ones and propose
new types of narrator and reader special to these authors. Doing this, the study aims
to reveal the distinctive aspects of their storytelling and to add new features to the
novelties which they brought to the genre.