Duygusal Yemenin Belirleyicileri Olarak Kişilik Özellikleri, Beden Algısı ve Tüketici Karar Verme Tarzlarının İncelenmesi
Künye
ÖZER, Büşra, Duygusal Yemenin Belirleyicileri Olarak Kişilik Özellikleri, Beden Algısı ve Tüketici Karar Verme Tarzlarının İncelenmesi , Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Bu çalışmanın amacı, kişilik özellikleri, beden algısı ve tüketici karar verme
tarzlarının, duygusal yemeye etkisinin ve bu değişkenler arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırmanın diğer bir amacı ise alan yazında duygusal yemeyi
etkilediği belirtilen cinsiyet, yaş, eğitim durumu, sağlıklı beslenme durumu, kilo
algısı ve kilo vermek için çaba harcama durumu gibi birtakım sosyo-demografik
değişkenlerin seçilen örneklemde duygusal yemeye etkisini incelemektir. Çalışma
grubu 408 bireyden oluşmaktadır. Uygulamada demografik bilgi formu, Türkçe
Duygusal Yeme Ölçeği, Büyük Beş-50 Kişilik Testi, İki Boyutlu Beden İmgesi
Ölçeği ve Tüketici Karar Verme Tarzları Envanteri kullanılmıştır. Katılımcıların
duygusal yeme davranışlarının yordaması için yapılan çoklu doğrusal regresyon
analizi sonucunda tüm grupta, sorumluluk, duygusal dengelilik, alışkanlık ve fiyat
odaklılık duygusal yemenin yordayıcıları olarak bulunmuştur. Kullanılan ölçeklerin
duygusal yeme ile ilişkisinin incelenmesi için yapılan korelasyon analizi sonucunda
duygusal yeme, İki Boyutlu Beden İmgesi Ölçeği, Görünüm ve İşlevler alt boyutları
ve Büyük Beş-50 Kişilik Testi Sorumluluk ve Duygusal Dengelilik alt boyutları ile
negatif yönde ve düşük düzeyde, Tüketici Karar Verme Tarzları Envanteri Fiyat
Odaklılık, Dikkatsizlik, Bilgi Karmaşası Yaşama, Alışkanlık ve Kararsızlık alt
boyutu ile pozitif yönde ve düşük düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
göstermektedir. The aim of this study is to examine the effects of personality, body image
perception, consumer decision making styles on emotional eating and their
relationship between each other. Another aim for this study is to examine the effect
of some social-demographic variables such as gender, age, education status, status of
healthy eating, weight perception and the efforts to lose weight on emotional eating
in this sample. Method: The sample consisted of 408 people. The Demographic form,
The Turkish Emotional Eating Questionnaire, Big Five Personality Test-50, The
Two-factor Body Image Questionnaire and Consumer Decision Making Styles
Questionnaire were the measurement tools. Results: The Multiple Linear Regression
Analysis showed that the subscales of personality: Conscientiousness, Neuroticism;
and the Consumer Decision Making Styles subscales: habits and price focused were
predictors for emotional eating.As a result of the correlation analysis performed to
examine the relationship between emotional eating and the scales used; emotional
eating has a negative and low-level relationship with Two-Dimensional Body Image
Scale, Appearance and Functions sub-dimensions and the Big Five-50 Personality
Test subscales: Conscientiousness and Neuroticism. Consumer Decision Making
Styles subscales: Price Focused, Carelessness, Informational Confusion, Habit and
Indecisiveness shows a statistically significant relationship at a positive and low level
with emotional eating.