Başa Çıkma Stratejileri ve Benlik Saygısının Tüketici Karar Verme Tarzları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Künye
TANRIVERDİ, Serhat, Başa Çıkma Stratejileri ve Benlik Saygısının Tüketici Karar Verme Tarzları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Davranışsal iktisat, iktisattaki ana akım olarak bilinen neo-klasik yaklaşımın
dayandığı homoeconomicus kavramına tam anlamıyla karşı olmamakla birlikte
insanların sahip olduğu psikolojik özelliklerin de göz önünde bulundurulması
gerektiğini savunur. Bir başka ifadeyle davranışsal iktisat, iktisat ile psikolojinin iç
içe geçtiği bir alandır. Yapılan bu çalışmanın amacı; yaş, gelir durumu, eğitim
durumu, cinsiyet gibi sosyo-demografik değişkenler de dikkate alınarak başa çıkma
stratejileri ve benlik saygısının tüketici karar verme tarzları üzerindeki etkisinin
incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi 462 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu, Tüketici Karar Verme Tarzları
Ölçeği, Başa Çıkma Stilleri Ölçeği ve Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği
kullanılmıştır. Veriler, anket formu katılımcılar ile yüzyüze uygulanmasıyla
doldurmasıyla elde edilmiştir. Başa Çıkma Stratejileri ve Benlik Saygısı Ölçek
puanlarının demografik değişkenler açısından Tüketici Karar Verme Tarzları
üzerindeki etkisi kurulan Çoklu Doğrusal Regresyon modelleri ile incelenmiştir.
Yapılan analizler sonucunda başa çıkma stratejileri ve benlik saygısının tüketici karar
verme tarzlarını etkilediği gözlenmiştir. Although behavioral economics is not completely opposed to the concept of
homoeconomicus on which the neo-classical approach, known as the mainstream in
economics, is based, it argues that the psychological characteristics of people should
also be taken into consideration. In other words, behavioral economics is a field
where economics and psychology are intertwined. In addition, the purpose of this
study is to examine the effects of coping strategies and self-esteem on consumer
decision-making styles, taking into account socio-demographic variables such as age,
income, education, gender. The sample of the study consists of 462 participants.
Demographic Information Form, Consumer Decision Making Styles Scale, Coping
Styles Scale and Coopersmith Self-Esteem Scale were used as data collection tools in
the study. The data were obtained by filling the questionnaire form face to face with
the participants. The effect of Coping Strategies and Self-Esteem Scale scores on
Consumer Decision Making Styles in terms of demographic variables has been
analyzed with the established Multiple Linear Regression models. As a result of the
analysis, it was observed that coping strategies and self-esteem affect consumer
decision-making styles.