Osmanlı Kroniklerinde “Sebeb-i Telif”ler Üzerine
Künye
ÖZCAN, Abdülkadir. "Osmanlı Kroniklerinde “Sebeb-i Telif”ler Üzerine", Tarih Dergisi, 71 (2020): 145-159.Özet
Osmanlı kronikleri genelde Allah’a hamd ü sena, Peygamber’e salât selâm ile
başlar. Daha sonra müellif kendini tanıtır ve eserinin adını verir. Ardından telif
sebebini açıklar. Biz bu makalemizde XV. yüzyıldan itibaren yazılmış genel ve
özel tarihler ile bazı monografik eserlerin telif sebepleri üzerinde duracağız.
Yaptığımız araştırmalarda müelliflerin büyük çoğunluğu eserinin telif sebebini
toplumu bilgilendirme, diğerleri önce yazılmış olanları hatalı bulup yeniden
kaleme alma, bir kısmı da verilen emir ve tavsiyeye uyarak yazma şeklinde
açıklamıştır. Önemli bir kısmı ise Kur’an’daki kıssalardan hareketle tarihi itibarlı
bir ilim olarak gördüğü için eserini yazmıştır. Ottoman chronicles generally begin with praise and glory to Allah and prayers
and peace upon the Prophet. Then the author introduces himself and gives the
name of his work, after which he explains the reason for compiling it. In this
article, we will focus on the reasons why certain general and special histories
from the fifteenth century onwards, and also some monographic works, were
compiled. In our research, we discovered that the vast majority of authors gave
the following reasons for compiling their works: to enlighten the public, to rewrite
what had been written before and had been found to be wrong, and to
comply with the orders and recommendations given to them. A significant part
of them compiled their works because they saw history as a respected science
due to the parables in the Qur’an.
Kaynak
Tarih DergisiSayı
71Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/iutarih/issue/56577/787115https://hdl.handle.net/11352/3323