Necı̂b El-Kı̂lanı̂’nin Edebu’l-Etfal Fi Dav’i’l-İslâm Adlı Eserinde İslâmi Çocuk Edebiyatına Bakışı
Künye
ÖZTÜRK, Halenur, Necı̂b El-Kı̂lanı̂’nin Edebu’l-Etfal Fi Dav’i’l-İslâm Adlı Eserinde İslâmi Çocuk Edebiyatına Bakışı, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Temel İslam Bilimleri Programı,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Çocuk edebiyatı, çocuklar için yazılmış, onların ruhunu taşıyan edebiyat olarak tanımlanır ve gelecek nesillere aktarımın yapıldığı bir kanal görevi görür. Biz de bu çalışmada, Arap edebiyatının öncü isimlerinden biri olan Necı̂b el-Kîlânî’nin Edebu’l -Etfal Fi Dav’i’l-İslâm adlı İslâmî çocuk edebiyatı alanında görüşlerini ihtiva eden kitabını edebiyat ilmi alanında ele aldık.Bir giriş, üç ana bölüm ve sonuçtan oluşan çalışmamızın giriş bölümünde araştırmanın konusu, önemi, kapsamı, yöntemi ve kaynakları ilgili bilgilere yer verdik. Birinci bölümde Necı̂b el-Kîlânî’nin hayatı ve edebi yönünü ele aldık. Çalışmanın ikinci bölümünde ise çocuk edebiyatı ve İslâmî çocuk edebiyatıyla ilgili genel bilgiler vererek alanla ilgili üçüncü bölüme bir hazırlık yaptık. Çalışmanın ana gövdesini oluşturan üçüncü bölümde ise Edebu’l-Etfal fi Dav’i’l-İslâm adlı eserde Necı̂b el-Kîlânî’ye göre çocuk edebiyatı kavramı ve dini ögelerin edebiyatın içinde nasıl işlendiği ve doğru aktarımın nasıl yapılacağına dair bilgileri İslâmî perspektiften ele alıp değerlendirdiğimiz bu tezimizin akademik çalışmalara katkı sağlayacağı fikrindeyiz. Children's literature is defined as the literature written for children, carrying their soul, and serves as a channel for transmission to future generations. In this study, we discussed the book of Adab Al -Atfal fi Dhaw' Al-İslâmî, one of the pioneers of Arabic literature, Necı̂b Al-Kîlânî, which contains his views in the field of İslamic children's literature in the area of literature.In the introduction part of our study, which consists of an introduction, three main parts, and a result, we have included information about the subject, importance, scope, method and research sources. In the first part, we discussed the life and literary aspects of Najib Al-Kîlânî. In the second part of the study, we prepared for the third part about the field by giving general information about children's literature and İslamic children's literature. In the third part, which constitutes the main body of the study, the concept of children's literature, according to Nejip Al-Kîlânî in work titled Adab Al-Atfal fi Dhaw Al-İslâmî and how religious elements are processed in literature and how to make the correct transfer is from an İslâmî ic perspective. We believe that this thesis, which we have discussed and evaluated, will contribute to academic studies.