Özgünlüğün Kişilik Özellikleri, Duygusal Zeka ve Empati İle İncelenmesi
Künye
KUMRU, Tuğba Nur, Özgünlüğün Kişilik Özellikleri, Duygusal Zeka ve Empati İle İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Bu tez çalışmasının amacı cinsiyet, yaş, gelir durumu, eğitim seviyesi, çalışma durumu algılanan anne/baba ve bakımveren tutumları gibi sosyodemografik değişkenler ile yetişkin bireylerin mevcut zaman diliminde herhangi bir psikolojik yardım almamaları göz önünde bulundurularak kişilik özellikleri, duygusal zeka ve empati düzeylerinin özgünlüğe etkilerinin incelenmesidir. Çalışma grubunu 18-71 yaş arasındaki 206 kadın ve 260 erkek birey oluşturmaktadır. Uygulamada Demografik Bilgi Formu, Büyük Beş-50 Kişilik Ölçeği, Schutte Duygusal Zeka Ölçeği, Baron Empati Ölçeği ve Özgünlük Ölçeği kullanılmıştır. Veriler anket formu aracılığıyla online ve yüz yüze yapılan uygulamalar ile toplanmıştır. Özgünlüğün yordayıcılarının belirlenmesi için SPSS 21.0 paket programı kullanılmış, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Korelasyon Analizi ve Stepwise yöntemi ile Çoklu Doğrusal Regresyon Modelleri oluşturulmuştur. Analiz sonuçlarına göre Özgünlük Ölçeği alt boyutları olan Farkındalık, Yansızlık, Özgün Davranış ve İlişkisel Özgünlükte genel olarak beş faktör kişilik özelliklerinin, duygusal zeka ve empatinin etkili olduğu ve sosyodemografik değişkenlerin özgünlük üzerindeki etkileri farklılaştırdığı gözlenmiştir. Analiz sonuçları literatür çerçevesinde tartışılmıştır. The aim of this thesis study is to determine the effects of personality characteristics, emotional intelligence and empathy levels on authenticity by considering sociodemographic variables such as gender, age, avarage income, education level, working status along with perceived mother/father and caregiver attitudes, also it view of the fact that adult individuals do not receive any psychological help in the current time period. The study group consists of 206 female and 260 male individuals in between the ages of 18-71. In the application, Demographic Information Form, Big Five-50 Personality Test, Schutte Emotional Intelligence Scale, Baron Empathy Test and Authenticity Scale are used. Data were collected through online and face-to-face applications through a questionnaire. SPSS 21.0 package program is used to determine the predictors of authenticity, also Multiple Linear Regression Models are developed by using Correlation Analysis and Stepwise method to examine the correlation between variables.
According to the results of the analysis, it is observed that the Awareness, Unbiased Processing, Authentic Behavior and Relational Authenticity in the which are sub-dimensions of the Authenticity Scale, are effective on general five-factor personality traits, emotional intelligence and empathy also sociodemographic variables can differentiate the effects on originality.