Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÇelik, Muhammet
dc.date.accessioned2023-01-25T11:08:16Z
dc.date.available2023-01-25T11:08:16Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationÇELİK, Muhammet. "İkidilli Çocuğun İlk Cümle Oluşum Süreçlerine Bir Bakış (18-27 Aylar)". Şarkiyat İlmi Arştırmalar Dergisi, 14.2 (2022): 369-397.en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/sarkiat/issue/72894/1112646
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/4249
dc.description.abstractİnsana özgü dil edinim yeteneğiyle dünyaya gelen çocuğun konuşma süreci, tek sözcük döneminden itibaren cümle hükmündeki kelimelerin telaffuzuyla başlayıp, iki veya daha fazla kelime kullanılarak ilk cümle yapılarının oluşturulduğu sürece doğru ilerler. Bu süreçte genel olarak çocukların cümlelerinde gözüken tamamlanmamış yapıların yanı sıra ikidilli çocukların cümlelerinde iki dilin birlikte kullanılması veya birbirini etkilemesi gibi fenomenler de gözükür. Çocuk bazen her iki dilden de öğelerin veya sözdizim özelliklerinin yer aldığı cümleler oluştururken bazen de bunun aksine her bir dili ayrı olarak kullanabilmektedir. Bu görünümler iki dili eşzamanlı olarak edinen bir çocuğun konuşma gelişimindeki doğal sürecin parçalarıdır ve çocuktan çocuğa değişiklik ve özgünlük arz eder. Bu dilsel kullanımlarıyla çocuk, iletişimde aktif olarak rol alır, diyaloga girer, kurgusal anlatılar oluşturur ve doğrudan veya dolaylı yollarla kendini ifade etmeye, hatta kendini gerçekleştirmeye çalışır. Çalışma, erken çocukluk döneminde Türkçe ve Kürtçeyi eşzamanlı olarak edinen bir çocuğun ilk cümlelerinden örnekler sunmakta, bu örneklerin gelişim sürecini yorumlamakta ve çocuğun bu üretici dilsel kullanımlarındaki sıra dışı taraflardan hareketle onu anlama imkan ve ciddiyetini sorgulamaktadır. Bu sürecin başta gelen özelliklerinden biri de cümlelerin veya daha alt birimlerin süreç boyunca sürekli bir değişim içinde olması ve günden güne gelişen bir görünüm arz etmesidir. Söz konusu cümlelerle çocuk tarafından neyin kastedildiği ise başlı başına zor bir mesele olup, bu maksat ancak çocuklarla birlikte vakit geçiren ebeveyn veya bakıcılar tarafından daha iyi anlaşılabilir.en_US
dc.description.abstractThe language development stages of a child born with the ability of language acquisition starts with the utterances of meaningful single words that function as sentences and continues till the stage where first sentences are formed by using two or more words. During this stage, in addition to the incomplete structures that appear in children’s sentences in general, phenomena such as the use of two languages together or influencing each other also appear in the sentences of bilingual children.These phenomena are natural to the language development of a bilingual child and they may manifest differently in each child. With these linguistic uses, the child takes an active role in communication, engages in dialogue, creates fictional narratives, and tries to express himself or even realize himself in direct or indirect ways. This study presents examples of the first sentences of a child who acquires Turkish and Kurdish simultaneously in early childhood and interprets the development process of these examples, and questions the possibility and seriousness of this child’s understanding, based on the unusual aspects of these productive linguistic uses. One of the main features of this stage is that the sentences or sub-units are in a constant change throughout and progress day by day. What the child conveys in these sentences is difficult to comprehend, and it can be better understood by the parents or caregivers who spend time with the children.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherŞarkiyat Araştırmaları Derneğien_US
dc.relation.isversionof10.26791/sarkiat.1112646en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİkidilliliken_US
dc.subjectÇocuk Gelişimien_US
dc.subjectCümleen_US
dc.subjectÜretici Dilbilgisien_US
dc.subjectDil Edinimien_US
dc.subjectBilingualismen_US
dc.subjectChild Developmenten_US
dc.subjectSentenceen_US
dc.subjectGenerative Grammaren_US
dc.subjectLanguage Acquisitionen_US
dc.titleİkidilli Çocuğun İlk Cümle Oluşum Süreçlerine Bir Bakış (18-27 Aylar)en_US
dc.title.alternativeA Look at the First Sentence Formation Stages of A Bilingual Child (18-27 Months)en_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalŞarkiyat İlmi Arştırmalar Dergisien_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, İslâmî İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümüen_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0003-0222-9784en_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage369en_US
dc.identifier.endpage397en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorÇelik, Muhammet


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster