Tezsiz Yüksek Lisans Eğitim Kurumlarında Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Durumları
Künye
PAK, Gönül SARITAŞ, Tezsiz Yüksek Lisans Eğitim Kurumlarında Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Durumları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim/Anasanat Dalı Eğitim Yönetimi Programı,Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans, İstanbul 2022.Özet
Sosyal etkisiyle birlikte örgütsel faaliyetlerle de kendisini gösteren sinizm kavramının
geçmişi M.Ö. 4. ve 5.yüzyılla dayanmaktadır. 80’li yıllardan itibaren yönetim literatüründe yer
almaya başlamıştır. Sinizmin kavramının kavramsallaştırıldığı 1990’lı yıllarda Türkiye’de
sinizm kavramı alanında bir araştırma yoktur. Sadece yabancı araştırmacılar bu konu üzerine
çalışmalar yapmıştır. Çalışmanın amacı 2000-2021 eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin
kurumlarına karşı geliştirdikleri sinik durumların nedeni ve sonucunu bilimsel kurallar
çerçevesinde tanıtmak, eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin bu konu hakkında duyarlılıklarını
artırmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma
gurubu 2000-2021 tarihleri arasında yayınlanmış kitap, dergi, makale, doktora ve yüksek lisans
tezlerinde yer alan eğitim kurumlarındaki öğretmenlerden oluşturmaktadır. Veriler doküman
analizi yöntemiyle toplanmış bulgular betimsel analiz kullanılarak ortaya konulmuştur. Bu
yapılan araştırmada sinizm ve örgütsel sinizm kavramı üzerine ayrıntılı bir biçimde literatür
taraması yapılarak sinizmin ortaya çıkışı, kavramsal çerçevesi ve sinizmin sonuçları
incelenmiştir.
Araştırma sonuçlarına bakıldığında eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin
azımsanmayacak seviyede sinizm hissettikleri, en çok boyutlar konusun da farklılık gösterirken
demografik özellikler konusunda farklılıklar olmadığı görülmüştür. Sinizm boyutları üzerine
yapılan araştırmalarda ise en çok bilişsel en az davranışsal boyutta farklılık görülmektedir. Bu
durum da eğitim kurumlarında çalışan bireylerin sinik durumlarını etrafındakilere yansıtmadığı,
kendilerine adil davranılmadığı için sinik durum yaşayan öğretmenlerin kurumdan soğuduğu,
kurumuna yabancılaştığı, veriminin düştüğü, küçük okullarda sinizm tutumunun daha çok
olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çalışmada eğitim kurumlarında öğretmenlerin örgütsel sinizm
durumlarıyla ilgili literatüre katkıda bulunmak için bilgilendirme yapılması hedeflenmişti ve
bu konularla ilgili bilgiler verilmiştir. The history of the concept of cynicism, which manifests itself in organizational activities
along with its social impact, dates back to BC. It dates back to the 4th and 5th centuries. It has
started to take place in the management literature since the 80s. In the 1990s, when the concept
of cynicism was conceptualized, there was no research on the concept of cynicism in Turkey.
Only foreign researchers have conducted studies on this subject. The aim of the study is to
introduce the cause and result of the cynical situations developed by teachers in 2000-2021
educational institutions against their institutions within the framework of scientific rules, and
to increase the sensitivity of teachers in educational institutions about this issue. Case study
design, one of the qualitative research methods, was used. The study group consists of teachers
in educational institutions who took part in books, journals, articles, doctoral and master's theses
published between 2000-2021. The data were collected by document analysis method and the
findings were revealed using descriptive analysis. In this research, the emergence of cynicism,
its conceptual framework and the results of cynicism were examined by making a detailed
literature review on the concept of cynicism and organizational cynicism.
Considering the results of the research, it was seen that teachers working in educational
institutions felt cynicism at a substantial level, while they differed mostly in dimensions, there
were no differences in demographic characteristics. In the studies on the dimensions of
cynicism, the difference is observed mostly in the cognitive and at least in the behavioral
dimension. In this situation, it has been determined that the individuals working in educational
institutions do not reflect their cynical status to those around them, that teachers who experience
cynicism because they are not treated fairly are alienated from the institution, alienated from
the institution, their efficiency decreases, and cynicism is more common in small schools. In
the study, it was aimed to provide information to contribute to the literature about teachers'
organizational cynicism in educational institutions and information about these issues was
given.