Öğretmenlerin İmam Hatip Okul Kültürüne İlişkin Görüşleri: Sancaktepe Örneği
Künye
KOCAMAN, Recep, Öğretmenlerin İmam Hatip Okul Kültürüne İlişkin Görüşleri: Sancaktepe Örneği, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Uzmanlık Projesi, İstanbul 2022.Özet
Bu çalışma ile tarihimizin en eski kurumlarından biri olan İmam Hatip Okullarında
oluşmuş olan okul kültürünü belirlemektir. Milli Eğitim Bakanlığı, Din Öğretimi
Genel Müdürlüğü verilerine göre İstanbul’da bulunan İmam Hatip Ortaokullarının
sayısı 247 iken İmam Hatip Liselerinin sayısı 335 olduğu görülmektedir. İstanbul
gibi okullaşma yoğunluğunun ciddi seviyelerde olduğu bir şehirde her bir ilçesi dahi
Anadolu da bir il nüfusunu ve okullaşma oranını geride bırakacak bir yoğunluğa
sahip olduğu görülmektedir. Bu durum dikkate alındığında akademik çalışma
yapmanın sahada ne denli zorluklarla geçeceği gözle görülür olarak hissedilmektedir.
Hali hazırda görev yapmakta olduğum Sancaktepe ilçesinde bu çalışmayı yapmak
daha uygun olacaktır diye düşünmekteyim. Sancaktepe İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğüne bağlı kurumlar incelendiğinde 9 adet İmam Hatip Lisesinin ve 10 adet
İmam Hatip Ortaokulunun bulunduğunu görmekteyiz. Bunun için Sancaktepe
ilçesinde faaliyet gösteren 19 İmam Hatip Lise ve Ortaokullarında görev yapan
öğretmen ve yöneticilerin görüşlerine müracaat edilmesi planlanmaktadır. Okul
Kültürü, bir okulun kimliğini oluşturmaktadır, hem çalışanların iş performansları
üzerinde hem de öğrencilerin okul başarısı üzerinde direk etkili olan bir husustur.
İmam Hatip Okulları ile ilgili yapılan okul kültürüne dair alan yazın incelendiğinde
son yıllarda çeşitli versiyonlar ve araştırma yöntemleri ile bu alanda bazı çalışmaların
yapıldığı gözlemlenmektedir. Cemil Yıldırım’ın Dicle Üniversitesinde yaptığı
yüksek lisans düzeyindeki 2015 tarihli “İmam Hatip Liselerinde Okul Kültürü Algısı
/ Diyarbakır Örneği” çalışması bu alanda yapılmış ilk çalışma olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bu alanda yapmayı planladığımız çalışma ile İmam Hatip Okullarına ait özgün bir kültürün oluşup oluşmadığını tespit etmeye çalışmaktır. Son yıllarda hızla
artan imam hatip okulları sayısı ve öğrenci talebindeki yoğunlukta bu kültürün
etkisinin olup olmadığını da bu çalışma ile anlamaya çalışacağız. Bu araştırmanın
yöntemi nitel olup, durum çalışması desenine göre analizler yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu tesadüfi olmayan örnekleme tekniklerinden biri olan, ölçüt
örnekleme tekniğine göre belirlenmiştir. Buna göre, çalışma grubunu Sancaktepe’de
öğretmenlik yapan 8 katılımcı oluşturmaktadır. With this study, it is one of the oldest institutions of our history, is to determine the
school culture formed in Imam Hatip schools. According to the General Directorate
of Religious Department of Education, the Number of Imam Hatip Ortenics in
Istanbul, according to the General Directorate of Religious Teaching General
Directorate, it is seen that the number of Imam Hatip high schools are 335. Even in a
city where the intensity of schooling such as Istanbul is at serious levels, Anatolia
also has an intensity to leave a provincial population and the schooling rate.
Considering this situation, academic study is felt visible to see what difficulty on the
field. I think that in the Sanciktepe district that I am already in duty will be more
appropriate to do this study. When the institutions connected to the National
Education Directorate of the Sancaktepe County National Education Directorate, we
see that 9 Imam Hatip High Schools and 10 Imam Hatip Medium Schools are found.
It is planned to be applied to the opinions of teachers and managers working in
Sancaktepe district of Sancaktepe. The school culture constitutes the identity of a
school, both of the employees on business performances and students are a direct
effect on the school's success. In recent years when examining the field culture on
Imam Hatip Schools, it is observed that in recent years with various versions and
research methods in this area in this area. Cemil Yıldırım is the first study in this
field, the study of "Imam Hatip High Schools in Imam Hatip High Schools in 2015 at
the University of Master's University in Dicle University. With the study we plan to
do in this field is to try to determine if an original culture of Imam Hatip schools is formed. In recent years, we will try to understand that the effect of rapidly increasing
Imam Hatip Schools and the effect of this culture in the student demand. The method
of this study is qualitative and analyzes according to the status study pattern. The
study group of the study is determined according to the criterion sampling technique,
one of the non-incidental sampling techniques. Accordingly, the study group consists
of 8 participants teaching in Sancaktepe.