Sosyal Medya Bağımlılığı ve Arkadaşa Bağlanma ile Sosyal, Duygusal Öğrenme Becerilerinin İncelenmesi: Ergenler Üzerinde Bir Araştırma
Künye
ATIN, Ayşenur,Sosyal Medya Bağımlılığı ve Arkadaşa Bağlanma ile Sosyal, Duygusal Öğrenme Becerilerinin İncelenmesi: Ergenler Üzerinde Bir Araştırma, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Mevcut araştırmanın amacı lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı, arkadaşa bağlanma stilleri ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasında ilişki olup olmadığını incelemektir. Diğer yandan araştırmadaki esas değişkenlerin cinsiyet, eğitim gördükleri sınıf, sosyo-ekonomik düzey ve günlük internet kullanım süresine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve bireylerin günlük internet kullanım süresinin cinsiyete göre değişiklik gösterip göstermediği incelenmiştir. Çalışmaya 14-19 yaş arasındaki 345 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırmada bireylerin sosyo-demografik bilgilerini inceleyen demografik bilgi formu, Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (ESMBÖ), Ergenler İçin Arkadaşa Bağlanma Ölçeği (EİABÖ) ve Ergenlerde Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği (ESDÖÖ) kullanılmıştır. Veri analizinde normal dağılım gösteren değişkenler için Bağımsız Örnek t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Welch Testi, Kısmi Korelasyon Analizi; normal dağılım göstermeyen değişkenler için Kruskal Wallis, Mann Whitney U, Ki-Kare Bağımsızlık Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda bireylerin ESMBÖ puanının, ESDÖÖ toplam puan ve alt boyutlarının ve EİABÖ alt boyutlarının; cinsiyet, sınıf ve ekonomik düzey değişkenlerinin bazılarına göre farklılaştığı görülmektedir. Bireylerin ESMBÖ toplam puanları ve ESDÖÖ toplam puan ve alt boyutları günlük internet kullanım sürelerine göre farkılaşırken; EİABÖ alt boyut düzeylerinin farklılaşmadığı gözlenmiştir. Bireylerin ESMBÖ toplam puanı ile ESDÖÖ toplam puanı ve ESDÖÖ alt boyutlarından bazıları arasında negatif yönlü doğrusal ilişkiler bulunmuştur. Arkadaşa güvenli bağlanma ile ESDÖÖ toplam puanı ve alt boyutlarından bazıları arasında negatif yönlü ve pozitif yönlü doğrusal ilişkiler olduğu görülmüştür. Bireylerin ESMBÖ puanı ile arkadaşa kaygılı-korkulu bağlanma arasında pozitif yönlü doğrusal bir ilişki gözlenirken diğer bağlanma stilleri ile arasında bir ilişki gözlenmemiştir. Bulgular detaylı olarak literatür kapsamında tartışılmıştır. The aim of this study is to examine whether there is a relationship between individuals' social media addiction, peer attachment styles and social emotional learning skills. It was additionally examined whether the variables in the research differed according to their gender, grade level, socio-economic status and daily internet usage duration and whether the individuals’ daily internet usage duration differed according to gender. 345 high school students aged 14-19 participated in the study. In the research, demographic information form, Social Media Addiction Scale for Adolescents (SMAS), Peer Attachment Scale for Adolescents (PAS), Adolescent Social and Emotional Learning Scale (SELS) were administered to the participants. Independent Sample t-Test, One-Way ANOVA, Welch Test, Partial Correlation Analysis for the normally distributed variables; Kruskal Wallis, Mann Whitney U, Chi-Square Test of Independence for the non-normally distributed variables were applied. It was found that SMAS scores of the individuals, SELS’s total score and sub-dimensions, and PAS’s sub-dimensions differed according to the participants’ gender, grade level and socio-economic status. It was found while participants’ SMAS and SELS scores differed according to daily internet usage duration, FAS scores did not differ. A negative linear relationship was found between individuals' total SMAS score and SELS’s total score and some of its sub-dimensions. It was found that positive and negative linear relationships between FAS scores and SELS scores. While a positive linear relationship was observed between individuals' SMAS score and anxious/ambivalent peer attachment, no relationship was observed between other peer attachment styles.