Kompulsif Çevrimiçi Satın Alma Davranışlarında Gelişmeleri Kaçırma Korkusu ve Yaşam Doyumu Etkisinin Kuşaklar Açısından İncelenmesi
Künye
ŞAHİN, Büşra,Kompulsif Çevrimiçi Satın Alma Davranışlarında Gelişmeleri Kaçırma Korkusu ve Yaşam Doyumu Etkisinin Kuşaklar Açısından İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu çalışmanın amacı, kompulsif çevrimiçi satın alma davranışlarında
gelişmeleri kaçırma korkusu ve yaşam doyumu etkisinin kuşaklar açısından
incelenmesidir. Çalışmaya 18-57 yaş aralığında bulunan toplam 439 kişi katılmıştır.
Kompulsif Çevrimiçi Satın Alma Ölçeği, Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma
Korkusu Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.
Kompulsif çevrimiçi satın alma, gelişmeleri kaçırma korkusu ve yaşam doyumu
toplam puanları arasında korelasyon analizleri yapılmıştır. Kompulsif çevrimiçi satın
alma davranışı ile gelişmeleri kaçırma korkusu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki
bulunurken kompulsif çevrimiçi satın alma davranışı ile yaşam doyumu arasında ilişki
bulunamamıştır. Gelişmeleri kaçırma korkusunun kompulsif çevrimiçi satın alma
üzerindeki etkisini görmek için yapılan Basit Doğrusal Regresyon Analizi sonucunda,
gelişmeleri kaçırma korkusunun kompulsif çevrimiçi satın alma davranışının anlamlı
bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Analizden elde edilen sonuçlar literatür ışığında
yorumlanmıştır. The aim of this study is to analyze the effects of fear of missing out and life
satisfaction in compulsive online shopping behaviors in terms of generations. A total
of 439 people between the ages of 18-57 participated in the study. Compulsive Online
Shopping Scale, Fear of Missing Out Scale, Life Satisfaction Scale and Personal
Information Form were used.
The correlation analysis was performed for compulsive online shopping, fear
of missing out and life satisfaction. According to results of the analyses, a positive and
significant relationship has been found between compulsive online shopping and fear
of missing out, but no relationship was found between compulsive online shopping
and life satisfaction. As a result of the simple linear regression analysis performed to
see the effect of fear of missing out on compulsive online shopping, it was seen that
fear of missing out was a significant predictor of compulsive online shopping. The
results obtained from the analysis were interpreted in the light of the literature.