Türk Kültüründe Yüksek Ahlaki İkilem Yaratan Psikoterapist Senaryoları ile Klasik Senaryolar: Duyguların Faydacı/Deontolojik Kararlar ile İlişkisi
Künye
KUMOVA, Filiz & Hasan G. BAHÇEKAPILI. "Türk Kültüründe Yüksek Ahlaki İkilem Yaratan Psikoterapist Senaryoları ile Klasik Senaryolar: Duyguların Faydacı/Deontolojik Kararlar ile İlişkisi". Psikoloji Çalışmaları, 40.2 (2020): 385-427.Özet
Ahlaki yargıların incelenmesinde kişinin faydacı ve deontolojik seçenekleri arasında
sıkışıp kaldığı durumlar içeren kısa senaryolar olarak tanımlanabilecek olan ahlaki
ikilemler sıklıkla kullanılmaktadır. Ancak, psikoterapistlerin karşılaşabileceği
ve alınan kararların faydacı/deontolojik olarak ayrıştırılabileceği yüksek ahlaki
ikilemlerin neler olabileceğine ilişkin olarak gerçekleştirilmiş yurt içi ve yurt
dışı herhangi bir araştırma bulunmamaktadır. Ahlaki ikilemlerin yer verildiği ve
Türk katılımcı grupları ile gerçekleştirilen araştırma sayısı ise oldukça azdır.
Bunun yanı sıra, psikoloji alanındaki araştırma sonuçları kültürlerarası farklılıklar
gösterebilmektedir. Bu kapsamda, bir ahlaki ikilem senaryosunun düşük veya
yüksek ikilem yaratmasının, kısmen kültür ile bağlantılı olma ihtimali vardır. Bu
araştırmada Türk kültüründe yüksek ikilem yaratan klasik ahlaki senaryolar ile
psikoterapist ahlaki senaryolarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Katılımcıların
ruh halleri ile faydacı/deontolojik karar alma eğilimleri arasındaki ilişki de
ayrıca incelenmiştir. Araştırmaya 42 psikoterapist ve alan dışı gruptan (ön lisans
öğrencileri ve minimum üniversite mezunu yetişkinler) 108 kişi katılmıştır. Alan
dışı grup klasik ahlaki ikilem senaryolarını, psikoterapist grubu ise psikoterapist
senaryolarını yanıtlamıştır. Alan dışı gruba verilen 20 klasik ahlaki ikilem
senaryosundan dördü, psikoterapistlere verilen 10 senaryodan ise beşi yüksek
ikilem yaratan senaryolar olarak tespit edilmiştir. Katılımcıların ruh halleri Pozitif
ve Negatif Duygu Ölçeği (PNDÖ) üzerinden, senaryoları okumadan önce ve sonra
olmak üzere iki kez ölçümlenmiş ve senaryolardan kaynaklanan olası ruh hali
değişimleri analiz edilmiştir. Klasik ahlaki ikilemlerde, ilgili senaryoları okuduktan
sonra katılımcıların negatif duygu durumları artmış, pozitif duygu durumları ise
azalmıştır. Psikoterapist ahlaki ikilem senaryoları ise katılımcıların negatif ruh
hallerini arttırmıştır. Klasik ahlaki ikilem senaryolarında alınan deontolojik kararlar
katılımcıların negatif duygu durumları ile pozitif ilişki göstermiştir. Psikoterapist
grubunda ise ruh hali ve deontolojik/faydacı kararlar arasında anlamlı bir ilişki
bulunamamıştır. Çalışmada ayrıca bulgular İkili İşlem Teorisi çerçevesinde alan
yazına katkısı açısından tartışılmıştır. Moral dilemmas, defined as scenarios describing situations where the person has to make a moral choice between a
utilitarian and a deontological option are frequently used in the study of the moral judgments of lay people. There are
not any national or international studies investigating the moral judgments of psychotherapists in occupational situations
based on deontological/ utilitarian classification. In addition, there are only a few moral dilemma studies using Turkish
samples. Furthermore, it is a well-known phenomenon that research in the field of psychology would yield different results
due to the effects of cultural differences. This points to the possibility that whether a moral dilemma scenario creates high
or low conflict is partly dependent on culture. Accordingly, the aim of the present study was to determine both classical
and psychotherapist high conflict moral dilemmas in Turkish culture. The relationship between the participants’ mood
and their moral judgments was also explored. Forty-two psychotherapists and 108 lay people (undergraduate students
and university graduate adults) participated in the current study. While psychotherapists answered the psychotherapist
dilemmas, lay people answered the classical dilemmas. Four out of 20 classical moral dilemmas and five out of 10
psychotherapist scenarios were identified as high conflict moral dilemmas. The mood of the participants was measured
by the Positive-Negative Affect Scale (PANAS) both before and after reading the related moral dilemmas. The possible
mood changes of the participants with respect to the related scenarios were analysed. Regarding the classical moral
dilemmas, participants' negative mood increased and positive mood decreased after reading the related scenarios. With
respect to the psychotherapist scenarios, the negative mood of the participants increased. The results indicated a positive
relationship between negative mood and the deontological judgments in lay people. No significant association between
mood and deontological/utilitarian decisions was found in the psychotherapist group. These results and their implications
were also disscussed within the framework of the Dual-Process Theory.
Kaynak
Psikoloji ÇalışmalarıCilt
40Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1318735https://hdl.handle.net/11352/3294