Reddedilme Duyarlılığı ve Duygu Düzenleme Becerilerinin Yaşam Yönelimi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Künye
VARLI, Seda, Reddedilme Duyarlılığı ve Duygu Düzenleme Becerilerinin Yaşam Yönelimi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Yeterlik Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu çalışmanın amacı, reddedilme duyarlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin yaşam yönelimi (iyimserlik) üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya internet üzerinden lisans ve yüksek lisans öğrencilerinden 338’i kadın ve 229’u erkek olmak üzere 567 kişi katılmıştır. Katılımcılara Reddedilme Duyarlılığı Ölçeği, Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği ve Yaşam Yönelimi Testinden oluşan anket verilmiştir. Korelasyon Analizi yapılarak değişkenler arasındaki ilişki incelenmiştir ve bunun sonucunda reddedilme duyarlılığı ile duygu düzenleme becerileri ve yaşam yönelimi arasında negatif yönde ilişki olduğu ve duygu düzenleme becerileri ile yaşam yönelimi arasında ise pozitif yönde ilişki olduğu bulunmuştur. Reddedilme duyarlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin etkileşiminin kişilerin iyimserlik düzeylerini nasıl etkilediğini incelemek için oluşturulan yeni değişkenle Tek Yönlü ANOVA Robust testi yapılmış ve bunun sonucunda benzer reddedilme duyarlılığına sahip olan kişilerde duygu düzenleme becerileri yüksek olan grupların daha iyimser olduğu bulunmuştur. Son olarak, reddedilme duyarlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin iyimserliği yordayıcılığını incelemek için Çoklu Regresyon Analizi yapılmıştır. Buna göre, duygu düzenleme becerilerinin değişimleme, anlama, tolerans ve yüzleşmeye hazırlık faktörlerinin pozitif yönde, reddedilme duyarlılığının ise negatif yönde yordadığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular kapsamında reddedilme duyarlılığı yaşayan kişilerin duygu düzenleme becerilerinin geliştirilmesinin hayata bakış açılarının değiştirilmesi ve farklı deneyimler yaşabilmeleri için önemli olduğu söylenebilir. Elde edilen bu sonuç ile psikoterapilerde reddedilme duyarlılığı yaşayan kişilerin tedavisi açısından önemlidir. The aim of this study is to examine the effects of rejection sensitivity and emotion regulation skills on life orientation (optimism). A total of 567 undergraduate and graduate students, 338 women and 229 men, participated in the study online. Participants were given a questionnaire consisting of the Rejection Sensitivity Scale, the Emotion Regulation Skills Scale, and the Life Orientation Test. Correlation Analysis was performed to examine the relationship between the variables, and as a result, it was found that there was a negative relationship between rejection sensitivity and emotion regulation skills and life orientation, and a positive relationship between emotion regulation skills and life orientation. One-Way ANOVA Robust test was conducted with the new variable created to examine how the interaction of rejection sensitivity and emotion regulation skills affect the optimism levels of individuals, and as a result, it was found that groups with high emotion regulation skills were more optimistic in people with similar rejection sensitivity. Finally, Multiple Regression Analysis was conducted to examine the predictor of optimism of rejection sensitivity and emotion regulation skills. Accordingly, it was found that the factors of change, understanding, tolerance and preparation for confrontation of emotion regulation skills predicted positively, while sensitivity to rejection negatively predicted. Within the scope of the findings, it can be said that the development of emotion regulation skills of people with rejection sensitivity is important for changing their perspectives on life and having different experiences. With this result, it is important for the treatment of people who experience rejection sensitivity in psychotherapies.