Yazar "Çelebi, Mustafa Nasuhi" için listeleme
-
II. Bayezid İçin Yazılan Şeyh Hamdullah Mushaf-ı Şerif’inin Tezyinat Bakımından İncelenmesi
Yurtseven, Sema (FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Sultan II. Bâyezîd için hazırlanan Mushaf-ı Şerîf'in tezyînatının incelendiği bu tez giriş ve üç ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde tezin amacı, yöntemi ve kapsamına değinilmiştir. Tezin birinci bölümünde, Mushaf-ı ... -
İstanbul Selatîn Camilerinde Edirnekâri
Karadeniz, Etem (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019)Selatîn camileri sultanların yaptırdığı camiler dir. İstanbul Selatîn Camileri bakımından oldukça zengin bir şehirdir. Anadolu yakasında 7, Avrupa yakasında 25 olmakla birlikte bugün hala ayakta olan toplam 32 Selaîn Camiine ... -
Kaçar Lake Cilt Tezyinatı
Kahraman, Gülseher (FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Kitap sanatlarındaki gelişmeleri incelediğimizde, derli toplu kullanabilme amacıyla bir araya getirilen varaklar, ilk cilt örnekleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Başlangıçta birbirini tamamlayan cilt, hat, tezhip, minyatür, ... -
Karahisari Mushafı’nın Tezhip Tasarımı Açısından İncelenmesi (Bakara Suresi’nin Sonuna Kadar)
Aracı, Nihal (FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Osmanlı Devleti XVI. yüzyılda, birçok alanda olduğu gibi, sanatta da altın çağını yaşamıştır. Bu anlamda, tezhip sanatında da yüzyıllara ışık tutacak nitelikte eserler verilmiştir. Tezhibin en yaygın uygulama alanlarının ... -
Konya Mevlana Müzesinde Bulunan 68-69 Numaralı Divan-ı Kebîr’in Tezyîni Açıdan İncelenmesi
Acun, Fatma Betül (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019)Anadolu Selçuklu Sanatı deyince hiç kuşkusuz akla XII. ve XIII. yüzyıllarda Anadolu’da inşa edilmiş olan mimari yapılar gelmektedir. Göçebe Türkmen boylarının yerleşik hayata geçişinin en bariz sembolü olan bu yapılar ... -
Osmanlı Klasik Dönem Mushaf Tezhibinde Durak
Karakaya, Beril (FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Kültür ve sanat zenginliğini ve seviyesini gösteren kitaplar, medeniyetlerin aynasıdır. Kitapların ve levhaların yazıldığı hatlar seçilmiş örnekleri ve süslenmesinde kullanılan tezyini unsurlar ile ayrı ayrı önem taşırlar. ... -
Penç Motifinin Tarihsel Gelişimi ve Karakterleri
Tavaslı, Hatice Kübra (FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Bitkisel motifl er sanatın her dalında ve döneminde kullanılmış ve süsleme unsuru olarak vazgeçilmez bir önem kazanmışlardır. Bunların arasında en çok kullanılanlarından biri olan penç bütün medeniyetler ve sanatlarda ... -
Sivas Divriği Ulu Camii Ve Şifahanesi’nin Rumi Motiflerinin Yorumlanarak Tezhip Sanatında Uygulanması (Eser Metni)
Özbenim, Müzeyyen Nida (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Sivas Divriği Ulu Camii ve Şifahanesi, Mengücek Beyi Şahinşah’ın torunu Ahmet Şah tarafından 1223 yılında yapımına başlatılıp 1228 yılında bitirilmiştir. Moğol baskınları nedeniyle yapının yarım kaldığı ve tam olarak ... -
Şah Mahmud Murakkaı’nın Tezhip Sanatı ve Kıt’a Tasarımı Yönüyle Değerlendirilmesi
Aracı, Nihal (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019)Türk sanatı, kitap sanatları alanında verilmiş şâheserler ile önemli bir kazanım elde etmiştir. Bu sahada ortaya konulmuş eserler, sanatımızın mühim bir kolunu teşkil etmektedir. Mushaflar, En’am-ı Şerîfler, duâ kitapları, ... -
Tezhip Motiflerinin Türk İşlemelerine Yansıması
Öztürk, Zehra (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022)Tarih boyunca insan, içinde bulunduğu toplumun inanç ve değerlerini sembolize etmek veya sadece içgüdüsel olarak estetik zevkini ve gözlemlerini aktarmak amacı ile bir eşyayı ya da mekânı süsleme ihtiyacı duymuştur. ... -
Tezhip sanatında kullanılan bitkisel motiflerin kökenleri
Özsoy, Hamide Nur (FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları (Tezhip) Anasanat Dalı, 2013-09)Köklü bir geçmişe sahip tezhip sanatımızda kullanılan bitkisel motiflerin kökeni tabiattaki çiçeklerdir. Tezyînde başlangıçta stilize olarak yer almışlar zamanla natüralist formlara dönüşmüşlerdir. Tarih boyunca farklı ... -
Tezhip Sanatında Soyutlama
Karadeniz, Kübra (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019)İslâm sanatı, soyutlamaya doğru bir eğilim göstererek kendine has evrensel bir üslûpta gelişmiş ve Batı sanatının aksine tabiatı taklit etmekten kaçınmıştır. Soyutlama, tabiatta bulunan bir nesnenin karakteristik ... -
Tezhip Sanatında Türkmen Dönemi
Alkan, Esra (FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)XIV. yy. ın ilk yarısında, ilk önce Van Gölü civarında yerleşmiş bir Türk topluluğu olarak ortaya çıkan Karakoyunlular, daha sonra Horasan hariç bütün İran’a hakim olan bir Türkmen İmparatorluğunun temellerini atmışlardır. ... -
Tezyini açıdan Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii
Pamuk, Şule (FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalı, 2013-02)Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Külliyesi, 16. yüzyılda inşa edilen, mimarî ve tezyinî açıdan Osmanlı İmparatorluğu’nun en güzel eserlerinden biridir. Dönemin siyasî dehası Sokullu Mehmet Paşa tarafından mimar-mühendis Koca ... -
Topkapı Sarayı Kütüphanesi Y.Y. 999 No’lu Karahisari Mushafının Tezyini Yönden İncelenmesi
Bostancı Tuluk, Serap (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2015)“Kitap sanatlarımız” içerisinde, tezyînâtın yoğunluklu olarak işlendiği yazma eserler arasında en önemli yer Mushaf-ı Şerîf’lere aittir. Mushafların güzel yazı ile yazılmasına verilen ehemmiyetle beraber tezhiplenmesine ... -
TSMK’da bulunan III. Murad tuğrasının desen ve renk yönünden incelenmesi
Ak, Sibel (FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalı, 2013-05)Osmanlı Devleti’nin simgesi ve arması olan tuğra, padişahın imzası niteliğindedir. Ferman, berat, nâme-i hümâyun gibi resmî belgelerin üzerine çekilen tuğra, ilerleyen kültür ve sanat anlayışı ile birlikte hem yazı hem ... -
Üsküdar Gülnûş Valide Sultan Camii’nin Tezyinî Açıdan İncelenmesi
Dursun, Hanifi (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019)Rabiâ Emetullah Gülnûş Valide Sultan tarafından (1708-1711) yılları arasında yaptırılan cami ve külliye, klasik Osmanlı mimarisinin son ve Lâle Devrinin hemen öncesine rastlayan önemli bir örneğidir. Mimarı bir dönem baş ...