Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYıldırım, Ali
dc.date.accessioned2014-03-13T13:37:21Z
dc.date.available2014-03-13T13:37:21Z
dc.date.issued2007-04
dc.identifier.citationYILDIRIM, Ali. ""Siyâh-bahâr" Tamlamasının Bir Üslup Özelliği Olarak Divan Şiirinde Yer Alması." İlmî Araştırmalar : Dil, Edebiyat, Tarih İncelemeleri, 23 (2007): 139-150.en_US
dc.identifier.urihttp://dergi.fsm.edu.tr/index.php/iadeti/article/view/568/590
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/1773
dc.description.abstract"Siyâh-bahâr" tamlaması, Hint Üslubunun Divan şiiri üzerinde etkisini göstermeye başladığı on yedinci yüzyılın ortalarından itibaren şiirimizde görülmeye başlanan bir ibaredir. Bu tamlamanın zıtlık kavramını barındırıyor olması da onun bu üslup ile şiire girdiğinin bir göstergesidir. "Siyâh-bahâr"ın geçtiği beyitleri incelediğimizde, bu tamlamanın sevgilinin/güzelin yüzünde hatların belirmesi ile ortaya çıkan durumu ifade etmek üzere kullanıldığını anlamaktayız. Parlaklığı, ışıltısı, rengi itibarıyla baharı çağrıştıran güzelin yüzü, siyah hatların gelmesi ile "siyâh-bahâr"a dönüşmektedir. "Siyah-bahar" ile aynı dönemlerde şiirimizde karşımıza çıkan benzer bir kurgu da "siyah-nur"dur. Zaman zaman birbirinin yerine de kullanılmakla birlikte "siyâh-nûr" (nûr-ı siyâh) daha çok bir güzelin alnına dökülen siyah zülfü karşılamaktadır. Zahiren sevgilinin yüz/alın güzelliğini simgeleyen "siyah-bahar" ve "siyâh-nûr" tamlamalarının, batınen, İlahî güzelliği, âşıkın/sâlikin İlahi aşk yolunda sevgiliye kavuşmadan hemen önce yaşadığı hassas ruh halini anlattığı anlaşılmaktadır. The definition "dark spring" is an aspect that has seemed in our poetry since the middle of the 17th century in which Indian form began to influence Divan poetry. Also including the canception of contrariness this definition seems to take part in the poetry with this form. When we examine the couplets including the definition "dark spring" we see that this definition has been used in order to express the position in which the facial characteristics of the lover occured. Beiıutiful face of the lover which reminds spring with its brightness, brilliance and colour transforms into "dark spring" with the occurance of dark facial characteristics. Another form similar to "dark spring" in the poetry is "dark spiritual light" and it seems in the poetry in the same period with "dark spring". Although they sametimes correspond each other "dark sp iritual light" often means the curl on the forehead of the beautiful lover. lt seems that the definitions "dark spring" and "dark spiritual light" symbolize divine beauty and the spiritual situation of the lover just before the union in esateric way while they symbolize the beauty of the lover's face and forehead in exoterical way.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherGökkubbeen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSiyah-baharen_US
dc.subjectHaten_US
dc.subjectYüzen_US
dc.subjectSiyah-nuren_US
dc.subjectZulfen_US
dc.subjectVuslaten_US
dc.subjectDark Springen_US
dc.subjectThe Facial Characteristicsen_US
dc.subjectFaceen_US
dc.subjectDark Spiritual Lighten_US
dc.subjectCurl on the Foreheaden_US
dc.subjectUnionen_US
dc.title"Siyah-bahar" Tamlamasının Bir Üslup Özelliği Olarak Divan Şiirinde Yer Almasıen_US
dc.title.alternativeThe Place of The Definition "Dark Spring" in Divan Poetry as a Form Characteristicen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.publicationcategory[0-Belirlenecek]en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster