“Katmanlı Çini Tekniği” ile “Bengü Çiçekleri” Panosu
Citation
ÖZEL, Latife Aktan. "“Katmanlı Çini Tekniği” ile “Bengü Çiçekleri” Panosu." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2 (2013): 155-162.Abstract
“Türk çini sanatında, başlangıcından bu yana birçok teknik denenmiş, günümüzde
de hala kullanılan “sıraltı tekniği” en uzun ömürlü ve en çok kullanılan “renk ve figür/
motifi” koruma tekniği olarak bugüne kadar uygulanmıştır. Sıraltı tekniğine katkı olarak
da adlandırabileceğimiz yeni bir teknik geliştirilmiştir. Bu teknikte, karo üzerine uygun
büyüklükteki motifler, sır ile, ayrılmaz şekilde monte edilmiştir. KATMANLI ÇİNİ adı
verilen bu teknik, bir pano uygulaması ile birlikte sunulmaktadır. Katmanlılık yönü ile
“deneysel” bir eser olan panomuzda, yeni tasarım motif çiçekler, sıraltına alınarak kalıcı
hale getirilmiş ve edebiyatta yaygın olarak “ölümsüzlük” anlamından ilhamla, panoya
“Bengü Çiçekleri” adı verilmiştir. “Öncesiz/sonrasız” anlamlarını da taşıyan ‘bengi/bengü’
kelimesi, bu eserde, hem teknik ve motiflerin yeni olmaları nedeniyle, öncelerinin
olmaması ve “sonsuza dek” pano olarak, birlikte yaşayacakları düşüncesi ile, bu isim
verilmiştir.