Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri
Künye
AVCI, Ahmet. "Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 5 (2015): 85-108.Özet
Örgütlerin iç ve dış çevrelerinde yaşanan hızlı gelişmeler, daha etkin ve etkili liderlik
tarzlarının organizasyonlarda uygulanmasını zorunlu kılmıştır. Dönüşümcü ve işlemci
liderlik stillerinin, örgütlerin yapılarına, kültürlerine ve başarılarına ayrı ayrı etkileri
bulunmaktadır. Bu durum, eğitim örgütleri için de aynıdır. İşlemci liderler, örgütün
önceden gelen işleyiş sistemine pek müdahale etmezken; dönüşümcü liderler, bilimsel
veriler ve teknolojik gelişmeler ışığında örgütün değişim ve dönüşümünü sağlarlar. Dönüşümcü
liderlik; okullardaki başarının ve kaliteli eğitim ve öğretimin temel belirleyicilerinden
biridir. Dönüşümcü okul müdürleri; öğretmenler başta olmak üzere okuldaki
tüm çalışanlarla birlik ve beraberlik içinde hareket eder, okulun hedeflerinin gerçekleştirilmesi
konusunda vizyoner ve karizmatik kişilikleriyle öğretmenlere rol-model olur;
teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip ederek okullarını bu veriler çerçevesinde değiştirir
ve geliştirir. Bu tespitlerden hareketle, makalenin temel amacı; dönüşümcü ve işlemci
liderliğin genel bir kavramsal çerçevesini sunmak; yapıları ve alt boyutları hakkında bilgi
vermek; kişisel ve örgütsel açıdan etkilerini belirtmek; eğitim örgütleri açısından bazı
çıkarımlarda ve önerilerde bulunmaktır. Rapid developments in internal and external environments of organizations oblige
implementation of more active and effective leadership styles in organizations. There are
seperately effects of transformational and transactional leadership styles to the organization
structures, cultures and successes. That situation is same for educational organizations
too. While transactional leaders do not interfere to the organization’s foregoer running
system much, transformational leaders provide the organization’s change and transformation in the light of scientific data and technological developments. Transformational
leadership is one of basic determinants of success and quality education in schools. Transformational
headteachers move in unity particularly with teachers and all employees, become
role model for teachers with their visionary and charismatic personalities in subject
of realization of the school aims, follow technology and scientific developments, change
and improve their schools as part of those data. With reference to those evaluation, the
aim of this article is to present general conceptual framework of transformational and
transactional leaderships, inform about their structures and sub-dimensions, state their
effects in terms of personal and organizational, make some suggestions and inference in
terms of the educational organizations.
Bağlantı
http://dergi.fsm.edu.tr/index.php/ia/article/view/669/678https://hdl.handle.net/11352/2193