Halid Ziya Uşaklıgil’in İlk Roman Kahramanlarında Hayat Tenkidi
Citation
TÜTÜNCÜ, Selime, Halid Ziya Uşaklıgil’in İlk Roman Kahramanlarında Hayat Tenkidi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2015Abstract
Servet-i Fünûn dönemi sanatçılarından Halid Ziya Uşaklıgil, Türk
edebiyatında öncü niteliği taşıyan romanlarıyla, bilinçli biçimde bir zihin devrimi
yapmaya çalışmıştır. Köklü bir modernleşmenin teorisiyle yetinmeyip felsefi
görüşleri ve estetik zevkleri doğrultusunda yazdığı romanlarında, Mechitariste
Ermeni rahip okulunda aldığı eğitimin ve hayranı olduğu Fransız yazarların, realist
ve pozitivist düşünce yapısının izlerini görmek mümkündür. Bu izler sürüldüğünde,
determinizm ile Hippolyte Taine‘in ırk, çevre ve an üçlemesine ulaşılır.
Halid Ziya, romanları içinde tebdil-i kıyafet birer roman başkişisi olarak arz-ı
endâm ederken, roman kahramanlarının hayata dair tenkitlerinden aslında her
kahramanın, kılık değiştirmiş birer Halid Ziya olduğu görülür. Yerli hayatın idealize
edilmesi amacıyla yapılan hayatı ve dolayısıyla insanları eleştirme, yargılama,
çözümleme, değerlendirme, inceleme, gözlem faaliyetleriyle, Batılı yaşayış ve
fikirler ikame edilir. Böylelikle yazarın ‗romanların hayatı yapması‘ mefkûresi,
‗Avrupaî insan‘ teklifini beraberinde getirir. Romanlarında kader, kaza, ölüm, aşk,
kıskançlık, evlilik, eğitim, ırk, içgüdü, sefalet, burjuva, zenginlik, fakirlik, cinnet,
hiçlik, intihar, özgürlük, öteki dil, şiir, meslek gibi hayatı kuşatan unsurları
eleştirmesi, kültürel değişimin habercisi olur. Halid Ziya Uşaklıgil, the author of the period called Servet-i Fünûn,
consciously, tried to make a mental revolution with his pioneer novels. He wasn‘t
content with a radical modernization theory, and in his novels written with his
philosophical views and aesthetic pleasure could be seen the marks of realist and
positivist mentality of the French writers he adored and the results of his education in
Mechitariste Armenian seminary. When these marks were traced, we could reach
determinism and Hippolyte Taine‘s trinity of―race, environment and moment‖.
While Halid Ziya was wandering in his novels as a main character incognito,
from the life criticisms made by his protagonists it could be seen that each hero, in
fact,was a Halid Ziya incognito. With the purpose of idealization of local life,
Western way of life and thoughts are established with the activity of criticism,
judgement, analysis, evaluation, examination and observation of the life and
accordingly people. So, the ideal of ―novels form the life‖ brings along the offering
―European man‖. Cultural change becomes the herald of that he criticises the facts
surrounding the life such as destiny, predestination, death, love, jealousy, marriage,
education, race, instinct, misery, bourgeois, wealth, poverty, insanity, nothingness,
suicide, freedom, other language, poetry, occupation in his novels.