Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSaltukoğlu, Gaye
dc.contributor.advisorLeana- Taşcılar, Marilena Z.
dc.contributor.authorİlter, Betül
dc.date.accessioned2016-01-20T06:30:54Z
dc.date.available2016-01-20T06:30:54Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015
dc.identifier.citationİLTER, Betül, Bibliyoterapi Tekniğinin Üstün Yetenekli Çocukların Mükemmelliyetçilik Düzeylerine Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2015en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/2292
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, bibliyoterapi tekniğinin üstün yetenekli çocukların mükemmeliyetçilik düzeylerine etkisini araştırmaktır. Araştırma 2014-2015 eğitimöğretim yılında, Enderun Çocuk Üniversitesi’nde eğitim gören, 64 üstün yetenekli 3 ve 4. sınıf öğrencisi arasından seçilen 14 kişi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Özbay ve Mısırlı-Taşdemir (2003) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (ÇBMÖ) ve Ünal (2006) tarafından geliştirilen Okumaya İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada 2x2’lik karışık desen (deney – kontrol – ön test – son test) kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenini öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeyleri oluştururken, bağımsız değişkenini ise bibliyoterapi temelli eğitim programı oluşturmaktadır. Uygulamanın başlangıcında ÇBMÖ 64 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçekten grup ortalamasının üzerinde puan alan öğrenciler içinden 14 kişi yansız olarak seçilmiş olup; bunlar içinden de Okumaya İlişkin Tutum Ölçeği’nden yüksek puan almış olan 7 kişi deney grubuna, puanı yüksek olmayan 7 kişi ise kontrol grubuna atanmıştır. Oluşturulan gruplar arasında öntest bakımından fark olup olmadığı Mann Whitney U testi ile kontrol edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve 80-90 dakikalık 7 oturumdan oluşan bibliyoterapi temelli eğitim programı Enderun Çocuk Üniversitesi’nin tahsis ettiği atölye sınıfında uygulanmıştır. Eğitim programının son oturumunda ise ÇBMÖ tekrar uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda, programın öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeylerini anlamlı bir şekilde azalttığı, bu azalmanın ÇBMÖ alt boyutlarından hatalara aşırı ilgi, ailesel beklentiler, kişisel standartlar, davranışlardan şüphe, düzen boyutlarında anlamlı bulunurken, azalmanın anlamlı olmadığı tek boyutun ailesel eleştiri boyutu olduğu saptanmıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to study the effect of the bibliotherapy technique on the level of perfectionism in gifted children. The research was conducted with 14 out of the 64 gifted students who are 3rd and 4th grade at the Enderun Children’s University (Enderun Çocuk Üniversitesi) within the school year of 2014 – 2015. The Multidimensional Perfectionism Scale (Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği - ÇBMÖ), adapted to Turkish by Özbay and Taşdemir (2003), and the Reading AttitudesScale, developed by Ünal (2006), were used to collect data. In the research, 2x2 mixed design (experiment – control – pretest – post-test) was conducted. The perfectionism level of the students was chosen as the dependent variable while the independent variable was the bibliotherapy-based educational program. At the begining of the experiment, ÇBMÖ was administered to 64 gifted and talented students and 14 students were selected randomly among those who scored above average. Afterwards, 7 of the students – who also scored high on the Reading Attitudes Scale – were assigned to the experimental group and the other 7 – with lower scores on the Reading Attitudes Scale – to the control group. After the assignment, Mann Whitney U Test was used to find out if there is a difference in the pretest scores of these two groups. No difference was observed within experimental and control group, as it was desired. The bibliotherapy-based training programme, designed by the researcher herself as a combination of seven sessions that last 80 to 90 minutes each, was executed at the workshop space provided by the Enderun Children’ University (Enderun Çocuk Üniversitesi). MPS was conducted again at the last session. Results show that the program had a significant decreasing effect on the students’ perfectionism levels. This reduction was found to be significant in the MPS sub-dimensions of concern over mistakes, parental expectations, personal standards, organization, doubts about actions while not significant only in parental criticism.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMükemmeliyetçiliken_US
dc.subjectBibliyoterapi Tekniğien_US
dc.subjectÜstün Yetenekli Çocuklaren_US
dc.subjectPerfectionismen_US
dc.subjectBibliotherapy Techniqueen_US
dc.subjectGifted Childrenen_US
dc.titleBibliyoterapi Tekniğinin Üstün Yetenekli Çocukların Mükemmelliyetçilik Düzeylerine Etkisien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorİlter, Betül


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster