dc.contributor.advisor | Yüksel, İbrahim Aydın | |
dc.contributor.author | Aluç, Enes | |
dc.date.accessioned | 2016-02-11T08:37:11Z | |
dc.date.available | 2016-02-11T08:37:11Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.citation | ALUÇ, Enes, Hürrem Çavuş Camii (Hırka-i Şerif) Restorasyon Projesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2015 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/2297 | |
dc.description.abstract | Dünyaya nizam vermek ve gücünü dünyanın her karış toprağında hissettirmek isteyen
medeniyetlerin temsilcisi olan devletler; izlerini yaptığı eserlerle de sabitlemek,
söylemek ve kanıtlamak istemişlerdir. Medeniyetler; kendi anlayışı ve üslubuyla
biriktirdiği bilgiler nihayetinde edindiği tecrübe ile bir mimari dil oluşturmuştur.
Osmanlı Medeniyeti de İslam’dan aldığı sosyal yaşam ve insan haklarını önceleyerek
insana yakışır ve medeniyetini temsil eder eserler ortaya koymuştur. Her eserin bir
kullanım gayesi ve işaret ettiği bir mânası vardır. Bu çalışma kapsamında bir mahalle
camisi olan Hürrem Çavuş Camii ele alınmıştır. Sosyal hayat içerisindeki yeri mahalle
camisi olan camiler; mahallenin kuruluşu ile var olan ve mahalle sakinlerinin beş vakit
namazı cemaat ile eda edebilmesi gayesiyle yapılmıştır. Banisi Kanuni Sultan
Süleyman’ın Divan Çavuşlarından olan Hürrem Çavuş, Mimarı ise; Hassa Mimarlar
Ocağı Baş Mimarı olan Sinan’dır. Bu eser 1562 yılında İstanbul’da Fatih İlçesinde
yapılmıştır. Geçirdiği tamirat ve bakımlar neticesinde ahşap elemanları (mimari
öğeleri, çatısı, mahfil ve son cemaat yeri vs.) hariç hususiliğini koruyabilmiştir.
Eserin yapıldığı dönemin daha iyi anlaşılabilmesi için Kurul, Encümen, Vakıflar ve
Osmanlı arşivleri incelenmiş; yazışmalar, tutanaklar ve farklı kaynaklarda eser
hakkında bilgi toplanmıştır. Aynı sanatkârın farklı eserleri de bu maksatla çalışma
içerisine alınmıştır.
Eserin kendi üslubunu ve dönemini aktarabilmesi için restitüsyon projeleri ve güncel
ihtiyaçların asgarisi eklenerek restorasyon projesi hazırlanmıştır. Projelerin
içerisindeki izahatlarda da görüleceği gibi; muhdes olan ekler kaldırılmış ve tavsiye
edilen mimari elemanlar çizilmiştir. Eser; kullanıma mani bir halde değildir. Bakımlı
ve temizdir. Fakat Klasik Osmanlı Mimari Üslubunun anlaşılabilmesi için müdahale
edilmesi gerekmektedir. Son cemaat mahfilinin iki katlı olarak tanzim ettirildiği ve
güncel ihtiyaçların karşılanması için esere kalıcı zararlar verildiği tespit edilmiştir.
Mimar Sinan’ın önemli bir eseri olan Hürrem Çavuş Camiini niteliksiz eklerinden
arındırmak ve aslına kavuşturmak bu çalışmanın ana gayesidir. | en_US |
dc.description.abstract | The states which are the representative of the civilizations that aim to regulate the
world and make understand its power all over the world, want to inscribe, tell and
prove their marks with their artifacts. The civilizations generate an architectural style
with their consciousness, style and experiences. The Ottoman Civilization also
prioritizes civil liberty and social life warranties with their Islamic significance, and
leaves humanely artifacts representing their civilization. Every artifact refers a
significance and has an intended purpose. This study is about Hürrem Çavuş Mosque
which is a village mosque. The mosques which are approved as village mosque in
social life exist since the village foundation and are built to the end that the townsfolk
prays at Salah times. Hürrem Çavuş Mosque is ordered by one of the palace attendants
working under the emperor Kanuni Sultan Süleyman, and its architect is Architect
Sinan who was the chief architect at chamber of architects at that time. This artifact
was built in 1562 in Fatih district of Istanbul. In conscious of the repair and
maintenance applied on this artifact, its characteristics are conserved except wood
elements such as mihrab, minbar, ambo, roof, gathering-place, narthex etc.
In order to estimate the period that the artifact was built; cultural heritage conservation
board’s archives, general directorate for foundations’ archives and Ottoman archives
are researched and necessary informations are obtained from the correspondences,
reports and other documents about the artifact. In addition, other artifacts designed by
Architect Sinan are examined in this study for the same aim.
In order to express the artifact’s own style and period, restitution plans and by adding
the minimal living necessities’ restoration plans are drawn. As it is seen in the
explanations in the plans, adscititious parts are removed and suggested architectural
elements are drawn. Today, the artifact is not in unusable conditions. It is well-kept
and clean. However, some interferences must be done to be able to be understood
classical Ottoman Architectural style of the artifact. Especially, the fact that narthex
of the mosque is regulated as two-tier and the artifact is damaged to provide
contemporary need are determined.
The main purpose of this study is clearing off the Hürrem Çavuş Mosque, which is an
artifact of Architect Sinan, from the featureless additions and restoring to the original
state of the artifact. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.title | Hürrem Çavuş Camii (Hırka-i Şerif) Restorasyon Projesi | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Aluç, Enes | |