Duygusal özerklik kazanımında benlik saygısı ve karar verme stillerinin etkilerinin belirlenmesi
Künye
ÇİMEN, Sümeyye, Duygusal özerklik kazanımında benlik saygısı ve karar verme stillerinin etkilerinin belirlenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2017Özet
Bu tez çalışmasının amacı, karar vermede benlik saygısı ve karar verme
stillerinin duygusal özerklik alt boyutları ile olan ilişki ve etkisini incelemektir.
Ayrıca duygusal özerklik alt boyutları ve karar verme stillerinin çeşitli sosyodemografik
değişkenler ile olan ilişkisi de araştırma kapsamındadır.
Çalışmaya 16-24 yaş arasında toplam 366 lise ve üniversite öğrencisi
katılmıştır. Katılımcıların %55,2’si kız (n = 202), %44,8’i (n = 164) erkek ve yaş
ortalaması 19,07±2,49’dur. Bunların %42,9’u lise öğrencisi (n = 157), %12,6’sı ön
lisans öğrencisi (n = 46) ve %44,5’i lisans (n = 163) öğrencisidir. Araştırmada
“Duygusal Özerklik Ölçeği” ve “Melbourne Karar Verme Ölçeği-I-II” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon ve çoklu doğrusal
regresyon analizleri kullanılmıştır.
Analizler, duygusal özerkliğin cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, yaşanılan yer ve
aile durumu değişkenlerine göre farklılaştığını ortaya koymaktadır. Araştırma
sonuçlarına göre, karar vermede benlik saygısı, dikkatli ve panik karar verme
stillerinin duygusal özerkliğin alt boyutlarını yordadığı görülmüştür.
Elde edilen bulgular, karar verme stillerinin duygusal özerkliğin alt boyutları
üzerindeki etkisinin ergenliğin orta ve geç dönemlerinde değişim gösterdiğini
kanıtlamaktadır. The purpose of this thesis is to examine the relationship and influence of selfesteem
in decision-making and emotional autonomy sub-dimensions of decisionmaking
styles. In addition, the relationship between emotional autonomy subdimensions
and decision-making styles with various socio-demographic variables is
also included.
A total of 366 high school and university students between the ages of 16 and
24 participated in the study. 55.2% of the participants were female (n = 202), 44.8%
(n = 164) were male and the mean age was 19.07±2.49. Of these, 42.9% were high
school students (n = 157), 12.6% were associate degree students (n = 46) and 44.5%
were undergraduate students (n = 163). "Emotional Autonomy Scale" and
"Melbourne Decision Making Scale-I-II" were used in the research. One-way
ANOVA, Pearson correlation and multiple lineer regression analyzes were used in
the analysis of the data.
Analyzes show that emotional autonomy varies according to gender, age,
number of siblings, place of residence and family situation. According to the results
of the research, self-esteem in decision making, vigilance and hypervigilange
decision-making styles predicted subscale dimensions of emotional autonomy.
Findings show that the effect of decision-making styles on the subdimensions
of emotional autonomy changes during middle and late adolescence.