Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinde beş faktör kişilik özelliklerinin yordayıcı etkisinin incelenmesi
Citation
TOPÇU, Feyza, Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinde beş faktör kişilik özelliklerinin yordayıcı etkisinin incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2017Abstract
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin
beş faktör kişilik özelliklerine göre incelenmesi hedeflenmiştir.
Çalışmanın örneklemini; 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Hasan Kalyoncu
Üniversitesi, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesinde öğrenimlerine devam
eden, 151’i (%67,1) kadın, 74’ü (%32,9) erkek, toplam 225 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplanırken; Basım ve Çetin (2011) tarafından Türkçeye
uyarlanan Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık ölçeği, Sıfatlara Dayalı Kişilik
Testi (Bacanlı İlhan ve Aslan, 2009) ve araştırmacı tarafından hazırlanan, Kişisel
Bilgi Formu kullanılmıştır.
Toplanan verileri analiz ederken; dağılımın normallik durumuna ve
varyansların homojenliğine göre değişkenlere bağlı olarak bağımsız örneklem t-
Testi, Tek Yönlü Varyans analizi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri
kullanılmıştır. Psikolojik dayanıklılık ve beş faktör kişilik özellikleri arasındaki
ilişkinin analizinde Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizinden
yararlanılmıştır. Beş faktör kişilik özelliklerinin psikolojik dayanıklılık ve alt
boyutlarını anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığı, aşamalı çoklu regresyon analizi
ile hesaplanmıştır.
Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık puanları ile beş faktör kişilik
özelliklerinden duygusal dengesizlik puanları arasında negatif yönlü; dışadönüklük,
deneyime açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk alt boyutları arasında pozitif yönlü
anlamlı düzeyde ilişkiler bulunmuştur.
Beş faktör kişilik özelliklerinden duygusal dengesizlik, dışadönüklük ve
sorumluluk boyutlarının psikolojik dayanıklılıktaki toplam varyansın %35,7’sini
açıkladığı görülmüş olup; deneyime açıklık ve yumuşak başlılık özelliklerinin
psikolojik dayanıklılığı anlamlı şekilde açıklamadığı görülmüştür.
Sosyal kaynakların yumuşak başlılık, duygusal dengesizlik ve dışa dönüklük;
kendilik algısının sorumluluk, duygusal dengesizlik ve dışa dönüklük; aile
uyumunun duygusal dengesizlik ve yumuşak başlılık; gelecek algısının duygusal
dengesizlik ve sorumluluk; sosyal yeterliliğin dışa dönüklük ve duygusal dengesizlik;
yapısal stilin sorumluluk ve duygusal dengesizlik tarafından açıklandığı görülmüştür. The purpose of this study is to examine the resilience levels of
undergraduates in terms of five factor personality traits.
The sample of the study consists of 225 students who studied at Faculty of
Economics and Administrative Sciences at Hasan Kalyoncu University in 2015-2016
academic year, 151 (67,1%) of participants were female and 74 (32,9%) of them
were male.
As a data collection tool, Resilience Scale for Adults, adapted to Turkish by
Basım and Çetin (2011), Adjective Based Persoanlity Scale (ABPT) developed by
Bacanlı, İlhan and Aslan (2009), were used together with the personal information
form prepared by the researcher.
Data analysis was made by using independent sample t-Test, one way
analysis of variance, Mann Whitney U and Kruskal Wallis analysis depending on the
variables and normality in distribution.
The Pearson Product-Moment Correlation Analysis was used in analyzing the
relationship between resilience and five factor personality traits. The five factors
were calculated by means of a stepwise multivariate regression analysis in which
personality traits predict psychological resilience and sub-dimensions significantly.
There was negative correlation between resilience scores of university
students and neuroticism scores of five factor personality traits; there was a
significant positive relationship between extraversion, openness to experience,
agreeableness and conscientiousness sub-dimensions.
Neuroticism, extroversion and conscientiousness dimensions of five factor
personality traits have revealed 35,7% of the total variance in resilience. It has been
found that the openness to experience and agreeableness sub-dimensions do not
significantly explain resilience.
Social resources were explained by agreeableness, neuroticism and
extroversion; perception of self was explained by conscientiousness, neuroticism and
extroversion; family cohesion was explained by neuroticism and agreeableness;
perception of future was explained by neuroticism and conscientiousness; social
competence was explained by extroversion and neuroticism; structured style was
explained by conscientiousness, neuroticism.