Ebû İshak eş-Şirâzî’nin el-Lüma’ adlı eserinde hanefilere isnat ettiği görüşlerin tahlili (icma bölümüne kadar)
Citation
ÖZDEMİR, Nihat, Ebû İshak eş-Şirâzî’nin el-Lüma’ adlı eserinde hanefilere isnat ettiği görüşlerin tahlili (icma bölümüne kadar), Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2017Abstract
Bu çalışmamızda Ebu İshak eş-Şirâzî’nin “el-Lüma‘ fi Usûli’l-Fıkh” adlı
eserinin icmâ bölümüne kadar Hanefi mezhebine nisbet ettiği 27 görüş ele alınmış ve
söz konusu nisbetlerin doğruluk derecesi tespit edilmeye çalışılmıştır. Şirâzî
dönemine kadar Hanefi mezhebi kaynaklarından tesbit ettiğimiz kadarıyla Şirâzî'nin
Hanefilere yönelik görüş nisbetlerinde 21 isabetli, fakat 1 tanesi Hanefilerce tercih
edilmeyen bir görüştür. Şirâzî’nin Hanefilere nisbet ettiği yukarıdaki görüşlerden
başka 4 görüş ise kısmen doğru, 1 görüş ise genel olarak doğru olmakla birlikte
kısmen yanlıştır. Tesbit ettiğimiz kadarıyla 1 görüş ise tamamen yanlıştır.
Tezimiz üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Şirâzî’nin yaşadığı
dönem, siyasi ve dini ortam, hayatı, eserleri ele alınmıştır. İkinci bölümde Usûlü
Fıkh’ın doğuşu, gelişimi ve tedvin dönemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Üçüncü
bölümde ise Şirâzî’nin Hanefilere nisbet ettiği görüşler ve bu görüşlerin tahlili ele
alınmıştır. This research tries to analyse the 27 opinions that are attributed to the Hanafi
school of law in Abu İshaq Ash-Shirazīs “Al-Luma’ fi Usûl al-Fiqh” -between the
beginning of the book till the ‘ijmā’ chapter- and attempts to verify the accuracy of
these attributions. In Hanafi sources till the period of Shirazī we detected that 21 of
the opinions attributed to the Hanafis are accurate, but one of them is not preferred
by the Hanafis. Being partly wrong, four other above-mentioned opinions that Sirazi
attributes to the Hanafis are partly true and one of them is generally accurate.
Our research consists of three parts. The first part deals with the period in
what Shirazī has lived, the political and religious environment in that time, his life
and his oeuvre. In the second part there has been tried to present the emergence, the
development and the codification period of usūl al-fiqh. In the third part the opinions
that Shirazī attributes to the Hanafis and the analysis of this attributions are
discussed.