Fehîm-i Kadîm Dîvânı’nda beyân ve bedî sanatları
Citation
KARAGÖL, İsmet, Fehîm-i Kadîm Dîvânı’nda beyân ve bedî sanatları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2017Abstract
Osmanlı Devleti’nin 17. yüzyılda siyasi, iktisadi ve ictimai alandaki olumsuz görüntüsüne
rağmen bu yüzyılda Türk Edebiyatının belli bir geleneğe tabi olarak ve geleneğin belirlediği
kriterler ile gelişimini devam ettirdiğini görüyoruz. Bu yüzyılda edebiyatın gelişimiyle
beraber özellikle şiir alanında Nef’î, ve Nâbî gibi kendine has üslubu olan birçok şair
yetişmiştir.Yüzyılın en önemli kaside şairleri Nef’î ve Sabrî; gazel şairleri Şeyhülislam
Yahya, Şeyhülislam Bahâyî, Neşâtî, Nâilî-i Kadîm, Fehîm-i Kadîm,Vecdî, İsmetî, Şehrî,
Nedîm-i Kadîm, Nâbî, Sâbît; mesnevî şairleri ise hamse sahibi Nev’î-zâde Atâ-î, Ganî-zâde
Nâdirî ve Nâbî’dir. Fakat hem Sebk-î Hindî’nin önemli temsilcilerinden biri olarak addedilen
hem de bilhassa gazellerindeki özgün duyuş tarzı ve zengin hayal gücü ile tez çalışmamıza
temel teşkil eden Fehîm-i Kadîm, bu dönem şairleri arasında ayrı bir öneme sahiptir.
“Fehîm-i Kadîm Divânı’nda Beyân ve Bedî Sanatları” adlı çalışmamızın muhtevası alt
başlıklar ihtiva etmek süretiyle dört ana başlıkta toplanmıştır. Birinci bölüm; XVII. Yüzyılda
Osmanlı’nın Siyasi Durumu ve Sosyal Hayat, XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiiri, Klasik Türk
Şiirinde Eğilimler, ikinci bölüm; Fehîm-i Kadîm Şiirlerinde Sebk-i Hindî İzleri, Fehîm-i
Kadîm Şiirlerinde Önemli İmajlar ve Kavramlar, Fehîm-i Kadîm’in Hayatı ve Eserleri, Edebî
Anlayışı ve Üslûbu, üçüncü bölüm; Beyân Sanatları, dördüncü bölüm; Bedî Sanatları’ ndan
müteşekkildir. Despite the unfavorable appearance of the Ottoman Empire in the 17 th century in
political, economic and intellectual circles, we see that Turkish literature continues to develop
with criteria that are subject to a certain tradition.Along with the development of literature in
this century, many poets, such as Nef'î and Nâbî, who have their own style, have been trained
especially in the field of poetry. The most important ode poets of the century are Nef'î and
Sabrî; gazel poets Şeyhülislam Yahya, Şeyhülislam Bahâyi, Neşâtî, Nâilî-i Kadîm, Fehîm-i
Kadîm, Vecdî, Ismetî, Şehrî, Nedîm-i Kadîm, Nâbî, Sâbît; Mesnevi poets are the Nev'i-zâde
Atâ-i, Ganî-zâde Nâdirî and Nâbî. However, Fehîm-i Kadîm, which is regarded as one of the
important representatives of Sebk-i Hindî, and which is the basis of my study of the thesis
with its unique style of emotion and rich imagination, especially in its gaze, has a separate
prescription among poets of this period.
In order to include the subtitles of our work called "Beyân and Bedî Arts" in the Dîvân of
Fehîm-i Kadîm, we gathered in four main titles.
First chapter; XVII. Ottoman Political Situation and Social Life in the XVII.th Century,
XVII. Century Classical Turkish Poetry, Trends in Classical Turkish Poetry.
Second chapter; Sebk-i Hindî İzleri in Fehîm-i Kadîm Poems, Important Images and
Concepts in Fehîm-i Kadîm Poems, Life and Works of Fehîm-i Kadîm, Literary Approach
and Style.
Third chapter Beyan Arts.
Fourth chapter; He is grateful to Bedi Arts.