Yeniden-Yazım Örneği Olarak Mahmut ile Meryem Romanı
Künye
ÖZER, Hanife. "Yeniden-Yazım Örneği Olarak Mahmut ile Meryem Romanı." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 10 (2017) 267-282.Özet
Bu çalışmada çağdaş Azerbaycan edebiyatının önemli isimlerinden biri olan Elçin
Efendiyev’in Mahmut ile Meryem romanı yeniden-yazma yöntemine göre incelenecektir.
1984 yılında kitap halinde yayımlanan Mahmut ile Meryem romanında yazar, Aslı ve
Kerem hikâyesini alt metin olarak almış ve yeniden-yazma yöntemiyle modern bir metin
üretmiştir. Efendiyev, eserini yeniden yazarken hikâyenin olay örgüsüne bağlı kalmış;
ancak mesaj, olay, kişi, zaman, mekân, tür vb. unsurlara önemli ölçüde müdahalede bulunmuştur.
Aslı ve Kerem hikâyesi karşısında romanına bireysel ve toplumsal olmak üzere
başka temalar yerleştirmiştir. Kişi kadrosunun genişletildiği gözlenen romanda, hikâyedeki
yalın kat kişilere karşı psikolojik boyutları olan kişiler yerleştirmiştir. En önemli
değişiklik ise romanın temel iletisinde sezilir. Aslı ve Kerem hikâyesi aşk iletisi üzerine
kurulmuşken romanın iletisi insan sevgisidir. This study will examine the novel called Mahmut with Meryem by Elcin Efendiyev,
one of the most important names in contemporary Azerbaijani literature, according to the
“re-writing” method. In Mahmut with Meryem, which was published in 1984 as a novel,
the author took the story of Aslı and Kerem as a sub-text and produced a modern text by
using the re-writing method. Although whilst re-writing her book Efendiyev remained
close to the plot; she interfered significantly with the elements such as message, event,
people, time, place, genre, etc.. Some individual and social themes have been added on
top of the story of Aslı and Kerem. As well as expanding the cadre people with psychological
depth have been placed instead of certain the plain characters in the novel. The
most significant change is felt in the basic delivery of the novel. While the story of Aslı
and Kerem is based on romantic love, the message of the novel is human love.