Kavak İskelesi - Lala Beşir Ağa Camii
Künye
EKİM, Zeynep Emel. "Kavak İskelesi - Lala Beşir Ağa Camii." Restorasyon Yıllığı Dergisi, 12 (2016): 138-159.Özet
İnsanın Üsküdar, bulunduğu konum itibariyle tarihi ve sosyal
açıdan, geçmişten günümüze kadar önemli bir kent olmuştur.
Tarihi özelliğinden dolayı, sivil mimari ve dini mimari yapı gruplarındaki
tüm binaları içinde bulundurmaktadır. Üsküdar’da konut
mimari yapı (ahşap ev, konak, yalı, köşk) dışında cami, mescid,
han, kervansaray, medrese, namazgah, saray, imarethane,
darüşşifa, çeşme, sebil, hamam, külliye, tekke, türbe, hazire,
mezarlık, kışla gibi tarihi ve kültürel yapılar bulunmaktadır.
Üsküdar, Cumhuriyetin ilk yıllarında, tarihsel gelişme sürecinde
erişmiş olduğu özel fonksiyonları ile bütünleşen, tarihi ve tabii
dokusuna uygun bir gelişme modeline sahip olamadığından,
birçok ecdat yadigarı anıt eser ve eski eser, yıktırılması ve
korunamaması sebebiyle günümüze intikal edememiştir. Günümüze
ulaşamayan bu eserlerden biri olan Üsküdar’daki Kavak
İskelesi Camii’nin ihyasına yönelik çalışmalar, Etüd ve Projeler
Daire Başkanlığı Tarihi Çevre Koruma Müdürlüğü tarafından
başlatılmıştır. Bu makalede tarihimiz ve sanat tarihimiz açısından
önem arz eden 1959’da yıktırılan Kavak İskele-Lala Beşir
Ağa Camii’nin varlığı; haritalar, Başbakanlık Osmanlı Arşivi’ndeki
belgeler, fotoğraflar, kartpostal ve yazılı kaynaklar üzerinden
araştırılarak anlatılmaya çalışılmıştır. As of its location, Üsküdar has been an important district
for the historical and social points of view from past to
present. Because of its historical property, it includes all the
structures in civil engineering and religious architecture structure
groups. As well as the residential architecture (wooden
houses, houses, mansions, waterfront residences, pavilions),
Üsküdar has also cultural structures such as mosques, masjids,
khans, caravanserais, madrasah, Namazgah palaces,
almshouses, hospitals, fountains, baths, mosque complexes,
lodges, shrines and a cemeteries. The restoration of the Kavak
Pier Mosque, which is one of those works that did not make
it to present day, is being undertaken by the Studies and
Projects Department Management Historical Environmental
Protection Department. In this article, the presence of Kavak
Pier Mosque-Lala Bashir Agha Mosque which is significant for
our history and history of art and was destroyed in 1959 has
been tried to be transported by examining the maps, the documents
in the Ottoman Archive of the Presidency, photographs,
postcards and written sources.
Bağlantı
https://www.vgm.gov.tr/vgm/vgmdergi/restorasyon/sayi12/files/assets/common/downloads/VRY_12.pdfhttps://hdl.handle.net/11352/2631
Koleksiyonlar
- Restorasyon Yıllığı [142]