Kütahya-Simav çevresi Erken Cumhuriyet Dönemi eğitim yapıları ve Gökçeler Köyü İlkokulu koruma projesi
Künye
ÇALBAY, Özgün, Kütahya-Simav çevresi Erken Cumhuriyet Dönemi eğitim yapıları ve Gökçeler Köyü İlkokulu koruma projesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2017Özet
Erken Cumhuriyet dönemi, Kurtuluş mücadelesini kazanan bir ülkenin, milli birlik düşüncesi etrafında yeniden yapılanma, her alanda yenilenme girişimleri ile özveriyle işlenen bir dönem olarak karşımıza çıkar. Bu dönem günümüze kadar uzanan etkisi ile Türkiye tarihinin mihenk taşlarındandır ve özellikle çağdaşlaşma politikasının etkisi çok yoğun görülür. Çağdaşlaşma çalışmalarının en aktif şekilde yürütüldüğü konu ise eğitimdir.
Eğitimdeki reformlar, eğitim sisteminin kurulacağı temellerin belirlenmesinin yanı sıra eğitimin verileceği binaların mimarilerini de etkilemiştir. Çalışma, Erken Cumhuriyet Döneminin mimariye olan etkilerini Kütahya ili üzerinden örneklendirerek açıklamayı amaçlar.
Çalışma 1923 – 1950 yılları arasında Kütahya ilinde yapılan eğitim yapılarının mimari olarak değerlendirilmesini amaç edinirken, yapıların yapım tekniği, plan şeması, kat sayısı, yapı malzemesi gibi konularda farklılıklarını ve dönemin özelliklerinin incelenmesini kapsamaktadır. Çalışmada Kütahya Merkez ve ilçelerindeki erken cumhuriyet döneminde yapılmış yapılar seçilip incelenmiştir.
Çalışma için seçilen yapılarda özellikle Erken Cumhuriyet Döneminde hissedilen yenilikçi anlayışın izleri araştırılmıştır. Bunun yanı sıra eğitimde yakalanmak istenen modern havanın yapılara etkisi incelenmiştir. Bu yapılar arasında Kütahya merkezde: Kütahya Lisesi, Kurtuluş İlkokulu; Emet ilçesinde: Eğrigöz Köyü İlkokulu, Simav ilçesinin Osmanbey İlkokulu, Simav Lisesi, Demirci Köyü İlkokulu, Bahtıllı Köyü İlkokulu, Güney Köy İlkokulu, Naşa Köy İlkokulu bulunmaktadır. Ayrıca “Gökçeler Köyü İlkokulu Koruma Projesi” çizilmiş, proje ile ilgili veriler araştırılarak edinilen bilgiler belgelenmiştir. Gökçeler Köyü İlkokulunun rölövesi hazırlanıp eski fotoğraflar incelenerek günümüz ile karşılaştırılmış ve değişimin izleri gözlemlenerek restitüsyon projesi oluşturulmuştur. Çalışmanın amacı yapının rölövesini hazırlayarak, mevcut durumunun belgelenmesi, restitüsyon projesi yapılarak özgün durumunun belirlenmesi ve yapının geçirdiği değişikliklerin tespit edilmesi, ortaya çıkan restitüsyon projesinin ışığında, gelecek nesillere aktarılması için uygun restorasyon müdahaleleri ve işlevin araştır ılmasıdır. Çalışma boyunca doğru müdahale için gözlem yapılıp, kararlar alınmıştır ve rapor hazırlanmıştır.
Çalışma süresince elde edilen veriler ve analizler, erken cumhuriyet dönemi eserlerinin yaşatılması ve korunabilmesi için yapılacak çalışmalara kaynak ve yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Ayrıca Gökçeler Köyü İlkokulu koruma projesi ilgili kurumlara verilerek doğru müdahale yapılmasını amaçlamaktadır. Restructuring the country as a winner of the liberation struggle, almost as we face a period where the early Republican era of innovation in all areas is, has been one of the cornerstones of Turkey's history with influence extending to the present day. Especially, it was a period when the effect of modernization policy was experienced very intensely. Education has been the most active form of contemporaryization.
Reforms in education have affected the architecture of the buildings where the education will be given, as well as determining the bases on which the education system will be founded. The study aims to explain the architectural influences of early Republican period through the example of Kütahya province.
The study aims to evaluate the educational buildings built in Kütahya between 1923 and 1950 as architectural, and includes the differences in the construction techniques, plan schema, number of floors, building materials and period characteristics. For the study, the buildings constructed in the early republic period of Kütahya Merkez and its districts were selected and examined.
Traces of the innovative understanding felt during the Early Republican Period were searched in selected structures for the study. In addition to this, the influence of modern air which is desired to be caught in education has been examined. Among these constructions are the center of Kütahya; Kütahya High School, Kurtuluş Primary School, Eğrigöz Village Primary School in Emet Province, Osmanbey Primary School, Simav High School, Demirci Village Primary School, Bahtilli Village Primary School, Güneyköy Primary School and Naşaköy Primary School in Simav District. In addition, the protection project of Gökçeler Village Primary School has been drawn, documented and researched. Architectural survey of Gökçeler Village Primary School was prepared, restitution project was prepared by studying with comparison, examining old photographs and observing traces. The purpose of the study is to prepare the measured drawings, to document the current situation, to determine the original situation by carrying out the restitution study and to determine the appropriate restoration interventions and functions for the transfer of the next generation in the light of the emerging restitution project. During the study, observations were made for correct intervention, decisions were taken, and a report was prepared.
The data and analysis obtained during the study aims to be a source and an aid in the studies to be carried out for the survival and preservation of the works of Early Republican Period. In addition, the Gökçeler Village Primary School Protection Project aims to provide correct intervention to the related institutions.