Halvetî Muhyî’nin Sürûr-Efzâ Adlı Mesnevisi
Citation
AKÇAY, Dila, Halvetî Muhyî’nin Sürûr-Efzâ Adlı Mesnevisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.Abstract
Bu çalışmada şair Halvetî Muhyî’nin tespit edebildiğimiz tek nüshası olan Hacı Selim Ağa Yazma Eserler Kütüphanesi Kemânkeş 452 numarada kayıtlı Sürûr-efzâ adlı mesnevisi üç ana başlık altında incelenmiştir.
Birinci bölümde Halvetî Muhyî’nin kimliği, tarikatı ve Muhyî mahlaslı diğer şairlerin hayatları üzerinde durulmuştur.
İkinci bölümde Sürûr-efzâ mesnevisi “Şekil Hususiyetleri” ve “Muhteva Hususiyetleri” başlıkları altında incelenmiştir. Şekil hususiyetlerinde mesnevi nazım şekli, mesnevi dışı nazım tür ve şekilleri, vezin ve kafiye ve başlık sistemi ele alınmaktadır. Muhteva hususiyetlerinde ise manen ve lafzen âyet ve hadis iktibasları, deyim, atasözleri ve kalıplaşmış ifadeler, metinde geçen şahıslar ayrıntılı şekilde örnekleriyle ele alınmıştır.
Üçüncü bölümde yazma nüshanın tavsifi bildirilerek metin kuruluşunda izlenen yol açıklanmış ve ardından metin, transkripsiyon alfabeli şekilde verilerek çalışmamız tamamlanmıştır. In this study, a mathnawi from Halvetî Muhyî, called Sürur-efza, which is the only establishable copy and registered in Hacı Selim Ağa Yazma Eserler Kütüphanesi Kemânkeş with number 452 has investigated in three parts.
In the first part of this thesis, Halveti Muhyi’s identity, his cult and the other poets who are using “Muhyî” as their pen name are discoursed.
In the second part, the mathnawi called Sürûr-efzâ is examined in terms of two main topics such as Figural Features and Contextual Features In Figural Features, the form of mathnawi’s verse, the type and forms of verse except mathnawi, rhyme and rhythm, subchapter and the system of defining titles are approached. In Contextual Features, the quotes from ayah and hadith; idioms, poverbs, stereotypes and characters are studied with its examples in terms of meaning and literal.
In the third chapter, the path followed in the construction of the text is explained by being reported the characteristics of the manuscript. Afterwards, the transcription of the text is given in alphabetical and we completed our study in this way.