Durali Yılmaz’ın Romanlarında Kahraman-Mekân İlişkisi
Künye
MANTICI, Merve, Durali Yılmaz’ın Romanlarında Kahraman-Mekân İlişkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2019.Özet
Karşılaştırmalı edebiyat biliminde iki farklı ulusun edebi metinleri
karşılaştırılabileceği gibi aynı ulusun iki edebi metni de karşılaştırılabilir. Hatta aynı
yazarın iki farklı eseri dahi karşılaştırılabilir. Bu noktadan hareketle gerçeği
kavramada iyi bir yöntem olan karşılaştırma yöntemi, tarih ve edebiyatın iç içe
geçmişliği ile alakalı farkındalığı oluşturmak amacı ile bu çalışmada tarihsellik bakış
açısı ile kullanılmıştır. Durali Yılmaz, tarihi kahramanlara edebi bir metnin içerisinde
yer veren ilk isimdir. Onun romanlarında çocuk edebiyatı dili ile yazılmış tarihi
objeler ve edebi objeler arasındaki ilişki, tarihsel gerçeklikler ile roman kurgusunun
iç içe oluşu gözler önüne serilmiştir. Durali Yılmaz’ın romanlarındaki tarihsellik ve
çocuk edebiyatı dili ile alakalı benzerlikler ve farklılıklar özellikle karşılaştırılmıştır.
Zira okuyucu, onun romanlarında, tarihsel gerçekliğin, roman kurgusu içerisinde
fantastik bir anlatımla ve bir çocuğa anlatır gibi çocuk edebiyatı dili ile izah
edildiğine tanık olur. Durali Yımaz’ın romanları çocuklar da dahil olmak üzere her
kesimden insana hitap edebilen romanlardır. Durali Yılmaz’ın romanları birbirinin
devamı şeklinde okunabilen nehir romanlarıdır. In the field of Comparative Literature, one can compare literary works of two
different nations, as well as of the literary works from a single nation. It is even
possible to compare works of a particular author. The method of this study is
comparison of literary works. In order to create awareness of the intertwinement of
history and literature, a historical point of view framed the method of this study.
Durali Yılmaz is the first author to include historical characters in his novels in the
Turkish literature. This study is an attempt to reveal the close link between historical
objects and literary objects that are written in the language of children’s literature in
Yılmaz’s novels. In other words, it aims at disclosure of the connectedness between
historical reality and novel fiction. A reader witnesses that his novels describe
historical facts fictionalizing them as a novel with a fantastic discourse, in a way that
one narrates it to a child. However, target audience of his novels is not only children.
Instead, they address people from all strata. Moreover, Yılmaz’s books constitute a
novel sequence in which the novels complement each other.