Cahit Zarifoğlu Şiirinde İyilik ve Kötülük İmgeleri
Künye
SUBAŞI, Şeyma, Cahit Zarifoğlu Şiirinde İyilik ve Kötülük İmgeleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.Özet
Geçmişten bugüne bakıldığında gerek kutsal kitaplarda yer almış gerekse hem
felsefenin hem edebiyatın ilgi alanı içerisinde olmuş iyilik ve kötülük kavramlarının
genelde Türk şiiri özelde ise Cahit Zarifoğlu şiirinde önemli bir yeri vardır. İyilik ve
kötülük imgeleri şairlerin şiirinde gerek çeşitli ortaklıklar gerekse farklılıklar
ekseninde kimi zaman bir tekamül sürecinde olmuş kimi zamansa değişim
göstermiştir. Bu yönüyle ilgili konu çalışılmaya değer olarak görülmüş ve bu tezin
omurgasını oluşturmuştur. Şairlerin imge anlayışları, iyilik ve kötülük kavramlarına
olan bakışı yer yer değişse de, onları belli çerçeveler içinde ortak kılan yönler de söz
konusudur.
Bu çalışmada çeşitli imge tanımları birçok edebiyat tarihçisinin ve şairin
gözünden ele alınmış, imgenin kaynaklarına ve imgenin sınıflandırılmasına
değinilmiştir. Türk şiirinde iyilik ve kötülük imgelerine genel bir bakış sağlanmış, bu
imgeler kapsamında Zarifoğlu şiiri incelenmiştir. Şairin şiirinde etkisi çokça görülen
İkinci Yeni hareketindeki belli benzerlik, farklılık ve çeşitli etkileşimler de tezin
konusunu oluşturmuş, Zarifoğlu şiirinin bu poetik atmosferde durduğu yer
incelemeye ve dikkate değer görülmüştür.
Çalışmayı hazırlamamda bana maddî manevî katkılarını eksik etmeyen
değerli hocam Prof. Dr. Hasan Akay’a teşekkürlerimi sunuyorum. the past to the present, the concepts of good and evil, which have taken
place in the sacred books as well as in the field of both philosophy and literature,
have an important place in Turkish poetry and especially in the poet Cahit Zarifoğlu.
The images of goodness and evil have changed in poet's poetry, sometimes in the
process of evolution as well as various partnerships and differences. The subject
related to this aspect was considered worthy of study and formed the backbone of
this thesis. Although poets' view of the concepts of image, goodness and evil change
in places, there are aspects that make them common in certain frameworks.
In this study various definitions of images are discussed from the eyes of
many literary historians and poets, and the sources of the image and the classification
of the image are addressed. In Turkish poetry, an overview of the images of good and
evil is provided and Zarifoğlu poem has been examined within the scope of these
images. Some similarities, differences and various interactions in the Second New
movement, whose influence in the poet's poetry were seen, formed the subject of the
thesis.
My precious teacher who didn't lack the material spiritual contributions in
preparing my study. Dr. I would like to thank Hasan Akay.