Şah Mahmud Murakkaı’nın Tezhip Sanatı ve Kıt’a Tasarımı Yönüyle Değerlendirilmesi
Citation
ARACI, Nihal, Şah Mahmud Murakkaı’nın Tezhip Sanatı ve Kıt’a Tasarımı Yönüyle Değerlendirilmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Sanatta yeterlik tezi, İstanbul 2019.Abstract
Türk sanatı, kitap sanatları alanında verilmiş şâheserler ile önemli bir kazanım elde
etmiştir. Bu sahada ortaya konulmuş eserler, sanatımızın mühim bir kolunu teşkil
etmektedir.
Mushaflar, En’am-ı Şerîfler, duâ kitapları, kırk hadîs risâleleri, ilmî ve edebî eserler,
murakka’lar, levhalar, vb. eserler, kitap sanatlarının uygulama alanlarıdır. Çalışmanın
konusu olan Şah Mahmud Nişâburî Albümü de, bu sanatların uygulama sahasında olan
murakka’ yapımcılığının özenli ve mühim örneklerinin başında gösterilmektedir.
Tezimizde, bu albüm tüm yönleriyle incelemeye çalışılmıştır. Dört bölümden oluşan
çalışmanın ilk kısmında, eserin yapıldığı dönemleri kapsayacak şekilde Osmanlı-Safevî
ilişkileri incelenmiştir. İkinci bölümde murakka’ ile kıt’a formu, üçüncü bölümde ise, Şah
Mahmud Nişâburî Albümü ve içinde yer alan kıt’alar ile bu kıt’aların hattatları hakkında
bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde de, çalışmanın ana konusu olan tezhip tasarımlarının
her bir unsuru farklı renklerle yapılmış çizimleri ve tahlilleri ayrıntılı olarak yer
almaktadır. Çalışma sonuç, kaynakça, dizin ve ekler bölümleri ile nihâyete ermiştir. Turkish art has gained an important gain with masterpieces given in the area of book arts.
Works which are given in this field constitute a significant branch of art.
The Qorans, En’am-ı Şerîfs, prayer boks, forty hadith booklets, scientific and literary
works, albums, levhas etc. works are the application areas of book arts. Shah Mahmud
Nişâburî Album, which is the subject of the study, is shown as one of the most important
examples of the production of album, which is in the field of application of these arts.
In our thesis, this album has been tried to be examined in all aspects. In the first part of
consisting the four parts study, Ottoman- Safavid relations have been examined including
the periods of work. In the second part, album and kıt’a form, in the third part Shah
Mahmud Nişâburî Album, kıt’as in the album and informations about the calligraphers
of these kıt’as. In the forth part, each element of illumination designs, which are the main
subject of the study, are detailed in different colors. The study is finalized with the parts
of result, reference, index and annexes.