dc.contributor.advisor | Saygılı, Sefa | |
dc.contributor.author | Akyıl, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2019-08-27T12:07:32Z | |
dc.date.available | 2019-08-27T12:07:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.identifier.citation | AKYIL, Ayşegül, Çocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi : Diyarbakır ve Mardin Örneği, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/2953 | |
dc.description.abstract | Cinsel, fiziksel ve duygusal açılardan bakılan çocukluk çağı travmaları,
bireyin hayatını kısa ve uzun vadede etkilemekte olduğu bilinmektedir. Bunun yanı
sıra sadece bireyleri değil toplumun genelini etkisi altına almaktadır. Bu çalışmanın
amacı; çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme ve psikolojik iyi oluş
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu kavramların psikolojik semptomların
varlığına olan etkisine de bakılacaktır.
Araştırmanın örneklemi Diyarbakır ve Mardin illerinden çalışmaya gönüllü
katılan 18 yaş üstü bireylerden oluşmaktadır. Katılımcılara; Sosyo-Demografik Bilgi
Formu, çocukluk döneminde maruz kalınan ihmal ve ya istismar yaşantılarının tespit
edilebilmesi adına Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, olumsuz ve ya zor bir durumla
başa çıkmaları adına kullanılan adaptif olan ve adaptif olmayan bilişsel duygu
düzenleme stratejilerinin belirlenmesi amacıyla Bilişsel Duygu Düzenleme
Stratejileri Ölçeği verilmiştir. Ayrıca yaşamda karşı karşıya kalınan meydan
okumaları yönetme olarak tanımlanan psikolojik iyi oluş kavramını incelemek adına
Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve psikopatolojik değerlendirme aracı olan Kısa Semptom
Envanteri kullanılmıştır.
Araştırmada kullanılan ölçeklerin toplam puanları ve alt boyut puanları elde
edilerek konu hakkında gerekli analizler yapılmıştır. Korelasyonel olarak tasarlanan
araştırmanın hipotezlerini sınamak adına Bağımsız Örnek t Testi, Varyans Analizi,
Korelasyon Analizi, Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda çocukluk
çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme ve psikolojik iyi oluş arasında istatistiksel
olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği,
Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve Kısa Semptom Envanteri ile değerlendirilen
semptomların Psikolojik İyi Oluş Ölçeği puanları üzerindeki etkisini
değerlendirebilmek adına uygulanan Doğrusal Regresyon Analizi sonucu istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuştur. | en_US |
dc.description.abstract | Childhood traumas, which are taken from sexual, physical and emotional
aspects, are known to effect the life of the individiual in short and long term. In
addition, it should be considered as a general problem that has impact on the general
public, not on individuals per se. The aim of this study is to investigate the relations
among childhood traumas, cognitive emotion regulation strategies and psychological
flourishing (psychological health). And the presence of psychological symptoms in
these concepts will be examined.
The sample of the research consisted of individuals over 18 years of age who
participated voluntarily from Diyarbakır and Mardin. Childhood Trauma
Questionnaire was given to participates in order to identify experiences neglect and
abuse, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire was used to determine adaptive
and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies used to deal with negative
or difficult situation. In addition, Psychological Flourishing Scale was used to
examine the concept of psychological well being defined as managing challenges in
the life of individuals.
The total and the sub-dimension scores obtained from the scales were
analyzed separaely. In order to test hypothesis of the study Independent Sample t
Test, correlation analysis, variance analysis and regression analysis were used. It was
found that there were statistically significant relations among childhood traumas,
cognitive emotion regulation and psychological flourishing. In addition, the results of
linear regression which was applied to evaluate the effects of Childhood Trauma
Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Scale and Short Symptom Inventory
on Pscyhological Flourishing Scale scores were found statistically significant. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.title | Çocukluk Çağı Travmaları, Bilişsel Duygu Düzenleme ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi : Diyarbakır ve Mardin Örneği | en_US |
dc.title.alternative | The Relation Among Childhood Traumas, Cognitive Emotion Reglation and Psyhological Well-Being: Sample of Diyarbakır and Mardin | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Akyıl, Ayşegül | |