19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Oryantalizm'in Benimsenmesinde Gotik Etki: Gotik Üslubun İslami Kökenlerine Değin söylemler ve Sonuçları
Künye
ÇOLAK BONCUKÇU, Sibel, 19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Oryantalizm'in Benimsenmesinde Gotik Etki: Gotik Üslubun İslami Kökenlerine Değin söylemler ve Sonuçları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2019.Özet
“19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Oryantalizmin Benimsenmesinde Gotik
Etki: Gotik Üslubun İslami Kökenlerine Değin Söylemler ve Sonuçları” başlıklı tez
çalışmasında, Osmanlı’da batılılaşma çalışmalarının yoğun olarak görüldüğü 19.
Yüzyılda mimari üslup olarak benimsenen Oryantalist üslûp ve bu üsluba etki eden
Gotik unsurlar irdelenerek Gotik üslubun İslami kökenlerine dair öne sürülen beyanlar
araştırılmıştır. Öncelikle kültür ve kültürlerarası etkileşim ele alınarak Doğu ve Batı
medeniyetleri arasında gerçekleşen kültür hareketliliği incelenmiş özellikle İslam
medeniyetinden Batı medeniyetine geçen kültürel birçok nüve ve bunların geçiş yolları
örnekler üzerinden aktarılmıştır. Akabinde Gotik mimarinin ortaya çıkışı, Gotik
mimari ile İslam mimarisi arasında kurulan bağlantılar, mimar, sanat tarihçi ya da
arkeologların konuya istinaden çıkarımları eserler üzerinden örneklendirilerek ele
alınmıştır. Son bölüme gelindiğinde Osmanlı İmparatorluğu’ndaki batılılaşma
hareketlerinden Dünya fuarlarına, Usûl-i Mimâri-i Osmâni’nin öneminden Neo-Gotik
ve Oryantalizmin Osmanlıya olan etkisine ve Oryantalizmi eleştirenlerin bakış açısına
dek geniş bir yelpazede bilgi verilerek dönemin sosyo-kültürel yapısı irdelenmiştir. Gothic Influence on the Adoption of Orientalism in 19th Century Ottoman
Architecture: Discourses and Consequences on the Islamic Origins of Gothic Style in
this thesis, the orientalist style adopted in the 19th century in which the westernization
studies were seen intensively in the Ottoman Empire and the Gothic elements affecting
this style were examined and the statements made about the Islamic origins of the
Gothic style were investigated. First of all, cultural and intercultural interaction is
examined and cultural mobility between Eastern and Western civilizations is
examined. Many cultural examples passing from Islamic civilization to Western
civilization and their ways of passage have been conveyed through examples.
Subsequently, the emergence of Gothic architecture, the connections between Gothic
architecture and Islamic architecture, the inferences of architects, art historians or
archaeologists based on the subject are discussed through examples. In the last chapter,
the socio-cultural structure of the period was given by giving information about
Westernization movements in the Ottoman Empire to World fairs, from the importance
of Usûl-i Mimâri-i Osmâni to the effect of Neo-Gothic and Orientalism to the
Ottomans and the perspective of critics of Orientalism.