5-6 Yaş Çocukların İzledikleri Çizgi Filmlerin Gerçeklik Durumlarının İncelenmesi
Citation
PARLAKYILDIZ, Irmak, 5-6 Yaş Çocukların İzledikleri Çizgi Filmlerin Gerçeklik Durumlarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.Abstract
Kitle iletişim araçlarının insanların zihinleri ve günlük yaşamları üzerindeki
etkisi iletişim bilimciler tarafından ele alınmakta ve araştırmalara konu edilmektedir.
Yaygınlığı ve ulaşılabilirliği nedeni ile televizyon, bu çalışmaların odağı halindedir.
Özellikle, yaşları gereği kurgu ile gerçeğin tam ayrımına varamayan okul öncesi
dönemdeki çocuklar açısından televizyonun etkileri geniş bir araştırma alanına
karşılık gelmektedir. Okul öncesi dönemdeki çocuklar açısından sürekli olumsuz bir
teknolojik ürün olarak algılanan televizyon ve televizyon programlarının çocuk
üzerinde olumlu etkileri de bulunmaktadır. Televizyonun çocuklar üzerinde olumlu
veya olumsuz etki yaratmasının temelinde anne-baba önemli rol oynamaktadır. Bu
araştırmanın amacı 5-6 yaş çocuklarının izledikleri çizgi filmlere dair oluşturdukları
gerçeklik algılarının incelemektir. Olgu bilimsel desende kurgulanan bu araştırma,
rastgele seçilen 101 okul öncesi öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma
kapsamında 101 öğrencinin en çok izledikleri çizgi film ile ilgili bir resim çizmeleri
istenmiş ve devamında bu resimler ile ilgili çocuklar ile görüşmeler yapılmıştır.
Çalışmadan okul öncesi dönem çocuklarının gerçekle fantastik durumu ayırt etmekte
zorlandıkları, gerçekliği algılamaya meyilli olduklarını, medyada TV’den akıllı
telefon ve tablete yönelerek mecra değiştirdikleri, mekânın gerçekliğinin çocukların
algılarına olumlu yansıdığı, gerçekçi yapımların hem kızlar hem erkekler tarafından
izlendiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda okul öncesi dönem
çocukları için hazırlanacak yapımlarda fantastik unsurlar kullanılacaksa bunların
gerçeklik temeline dayalı olarak sunulması, gerçekçi mekânlar kullanılması, mobil
araçlar yerine daha güvenli olan televizyondan çizgi filmlerin izlenmesi
önerilmektedir. The effects of mass media communication on people’s mind and daily lives
have been researched and investigated by communication researchers. Television due
to its accessibility and prevalence is the focus of these studies. Because of their
young ages, the effects of television on preschool children who cannot make a
distinction between reality and fiction, is a widespread research field. More widely
considered as to have negative impacts on preschool children, television also has
positive impacts on these children. Parents have an important role in positive and
negative impacts of on children. The present study investigates the effects of
television on children in terms of children’s perceptions of cartoons. The aim of this
study is to investigate the 5-6 years aged children’s perception of reality they
construct based on cartoons they watch. Designed as phenomenological study, the
present study is conducted with 101 randomly selected pre-school students. Initially,
students are asked to draw a picture of the cartoon movie that they watch the most,
then students are interviewed about the pictures. Results indicate that the reality
perception of children is varied and television, partially though, distorts children’s
perceptions of reality. Besides, children experience difficulties in separating fantasy
and reality, are gradually inclined more to use smart phones and tablets in reaching
media products, and both male and female children watch more realistic shows. It is
recommended that realistic elements and locations should be used and TV is
recommended for children to watch cartoons because of being a relatively safe zone.