• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Terbiye Dergisi ve Eğitimde Yeniden Yapılanma Süreci

Thumbnail

View/Open

Tez (1.017Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2019

Author

Yılmaz Nurcan, Havva

Metadata

Show full item record

Citation

YILMAZ NURCAN, Havva, Terbiye Dergisi ve Eğitimde Yeniden Yapılanma Süreci, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.

Abstract

Bu çalışmada erken Cumhuriyet döneminde yayımlanmış olan Terbiye Dergisi tetkik edilerek dönemin eğitim anlayışı ve Osmanlı İmparatorluğu’ndan Cumhuriyet’e geçişte eğitimde gerçekleştirilen yeniden yapılanma süreci incelenmiştir. Tez giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde kısmen Osmanlı İmparatorluğu’nun eğitim sistemine değinilmiş ve basın tarihine ana hatlarıyla yer verilmiştir. Birinci bölüm; Terbiye dergisinin teknik özelliklerini, muhtevasını ve yazar kadrosunun biyografilerini içermektedir. İkinci bölümde; Derginin dönemin eğitim politikalarına ve ders müfredatına katkıları yer almaktadır. Üçüncü bölümde ise derginin yeni eğitim sistemine ve pedagojiye sağladığı katkılar bulunmaktadır. Basın ve eğitim, geçmişten günümüze siyasi iradenin ideolojisini yaymak ve ihtiyaç duyduğu vatandaş figürünü inşa etmek için başvurduğu bir vasıta olmuştur. Bu çalışmada erken Cumhuriyet döneminde eğitime yüklenen misyon incelenmiş ve elde edilen bulgular ile eğitim tarihi çalışmalarına katkı sağlamak amaçlanmıştır.
 
In this study, the concepts of education and the reconstruction process of education are examined during the transition from Ottoman Empire to Republic by analyzing Terbiye magazine.The thesis consists of an introduction and three chapters. In introduction, the educational system of Ottoman Empire is partly mentioned and the history of press is outlined. First chapter consists of the technical features, the content, and the biographies of the authors of Terbiye Magazine. In second chapter, magazine’s contributions to the new education policies and curriculum are examined.In third chapter,magazine’s contributions to the new education system and pedagogy are presented. Media has always been a tool to spread the ideology of the political authority and to construct the citizen profile it needs. In this study, the mission ascribed to the education during the early Republican period is examined and, by the findings of this study contribution to the history of education is aimed.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/3031

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.