Yurtta Kalan Üniversite Öğrencilerinin Anksiyete, Sosyal Destek ve Yaşam Doyum Düzeyleri İle Baş Etme Stillerinin İncelenmesi
Citation
TEMİZ, Zahide Tepeli & Vahide Ulusoy GÖKÇEK. "Yurtta Kalan Üniversite Öğrencilerinin Anksiyete, Sosyal Destek ve Yaşam Doyum Düzeyleri İle Baş Etme Stillerinin İncelenmesi." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 15 (2020): 431-458.Abstract
Kişinin ailesi, arkadaşları veya önem verdiği insanlardan aldığı destek, strese karşı
önemli bir koruyucu mekanizmadır. Koruyucu faktörleri tanımlamaya yönelik çalışmalar,
sosyal destek ve baş etme stratejilerinin kaygıyı azaltmaya yardımcı süreçler olduğuna
dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, yurtta yaşayan üniversite öğrencilerinin
algıladıkları sosyal desteğin ve baş etme stratejilerinin diğer öğrencilerden farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemektir. Ayrıca bu çalışmada üniversite öğrencilerinin yaşamdan
aldıkları doyumu ve anksiyete düzeylerini yordayan değişkenlerin incelenmesi
amaçlanmaktadır. Örneklem grubu 206 (kadın=89, erkek=116) üniversite öğrencisinden
oluşmaktadır. Katılımcılara Stresle Başa Çıkma Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği,Yaşam Doyumu Ölçeği ve Beck Anksiyete Envanteri uygulanmıştır. Araştırmanın bulguları
yurtta kalan öğrencilerin sosyal destek düzeylerinin diğerlerinden farklılaşmadığını
göstermektedir. Baş etme stillerindeki farklılığa bakıldığında ise ailesiyle yaşayan katılımcıların
yurtta yaşayan üniversite öğrencilerinden daha fazla kendine güvenli baş etme
stili kullandıkları görülmektedir. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçları, cinsiyet, çaresiz
ve kendine güvenli baş etme stratejileri, algılanan sosyal destek ve anksiyete puanlarının
yaşam doyumu üzerinde anlamlı bir katkı sağladığını göstermektedir. Genç yetişkinlerin
anksiyete puanlarını ise baş etme stratejileri ve yaşamdan aldıkları doyum etkiliyor görünmektedir.
Baş etme stratejilerini geliştirmeye yönelik yapılacak destekleyici çalışmaların
öznel iyi oluşu artırabileceği ve kaygıyı azaltabileceği düşünülmektedir. The support of the family, friends and the people one cares about are most important
protective coping factors with stress. Studies on protective factors highlight that social
support and coping are processes helping to reduce anxiety. The main objective of the
current study is to investigate whether the perceived social support and coping strategies
of students who are living in dormitories differ from other students. Another aim of the
study was to examine the predictors of the satisfaction and anxiety levels of the groups.
The sample comprised 206 university students (N=89 women, 116 men. Ways of coping
Inventory, MSPSS, Satisfaction with Life Scale and Beck Anxiety Inventory are used
in gathering the data. The findings of the study show that dormitory life provides social
support to students. When the differences in coping styles are examined, it is seen that
the participants living with their families use self-confident coping style more than the
students living in dormitories do. The results of the hierarchical regression analysis indicate
that gender, helpless and self-confident coping strategies, perceived social support
and anxiety scores made significant contributions to variance in life satisfaction scores.
Anxiety scores of young adults seem to be influenced by coping strategies and satisfaction
with life. It is thought that supportive studies to develop coping strategies may increase
subjective well-being and decrease anxiety level.