• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Eğitimciler Dışındaki Diğer Personellerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tez (2.039Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Uçar, Semih

Metadata

Show full item record

Citation

UÇAR, Semih, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Eğitimciler Dışındaki Diğer Personellerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.

Abstract

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan eğitimciler dışındaki personellerin kaynaştırma uygulamasına yönelik tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemleri içinde yer alan araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Muş il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı 5 anaokulu ile 6 özel anaokulunda çalışan ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 50 personel dâhil edilmiştir. Araştırmada personellerin kaynaştırma uygulamasına yönelik tutumlarını belirlemek için Özbaba (2000) tarafından geliştirilip uygulanan “Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırmaya Karşı Tutum Ölçeği‟ ve personelleri tanımak için araştırmacı tarafından oluşturulan “Genel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde yüzde, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Ayrıca katılımcılar arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için Scheffe testi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, cinsiyet, yaş, medeni durum, aile gelir düzeyi, meslek alanı, daha önce özel eğitim gerektiren bir bireyi gözlemleme durumu, ailede ve yakın çevrede özel eğitim gerektiren bir bireyin bulunma durumu, kaynaştırma eğitimi ile ilgili bilgi sahibi olunma durumu, kaynaştırma ile ilgili eğitim alma durumu değişkenleri ile kaynaştırma uygulamasına yönelik tutumlar arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Buna karşılık, kaynaştırma ile ilgili eğitim almak isteme durumu ve eğitim düzeyi değişkenleri ile kaynaştırma uygulamaların ilişkin tutumlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre, eğitim düzeyi yüksek olan personeller ve kaynaştırma eğitimi almak isteyen personellerin kaynaştırmaya yönelik daha olumlu tutumlar gösterdikleri belirlenmiştir.
 
This research was carried out to examine the attitudes of staff other than educators working in preschool education institutions towards inclusion practice. In the research, the scanning model, which is one of the quantitative research methods, was used. The study included 50 personnel working in 5 kindergartens and 6 private kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in the city center of MuĢ, who voluntarily agreed to participate in the research. In the research, “Attitude Scale Against Mainstreaming in Pre-School Education” developed and applied by Özbaba (2000) and “General Information Form” created by the researcher were used to determine the attitudes of staff towards inclusion practice. Percentage, independent sample t-test and one-way ANOVA test were used in the analysis of the data obtained. Also, Scheffe test was performed to test the significance of the difference between the participants. As a result of the research, gender, age, marital status, family income level, profession, observation of an individual who needs special education, presence of an individual who needs special education in the family and in the immediate environment, knowledge of inclusive education, inclusion No significant difference was found between the relevant education status variables and attitudes towards inclusive practice. On the other hand, a significant difference was found between the variables of level of willingness to receive education and the level of education, and the attitudes of inclusive practices. According to these results, it was determined that the staff with high level of education and those who want to receive inclusive education have more positive attitudes towards inclusion.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/3102

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [691]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.