Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Eğitimciler Dışındaki Diğer Personellerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
Citation
UÇAR, Semih, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Eğitimciler Dışındaki Diğer Personellerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.Abstract
Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan eğitimciler dışındaki
personellerin kaynaştırma uygulamasına yönelik tutumlarını incelemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemleri içinde yer alan araştırma
modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Muş il merkezinde bulunan
Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı 5 anaokulu ile 6 özel anaokulunda çalışan ve
araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 50 personel dâhil edilmiştir.
Araştırmada personellerin kaynaştırma uygulamasına yönelik tutumlarını belirlemek
için Özbaba (2000) tarafından geliştirilip uygulanan “Okul Öncesi Eğitimde
Kaynaştırmaya Karşı Tutum Ölçeği‟ ve personelleri tanımak için araştırmacı
tarafından oluşturulan “Genel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde yüzde, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır.
Ayrıca katılımcılar arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için Scheffe testi
yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, cinsiyet, yaş, medeni durum, aile gelir düzeyi,
meslek alanı, daha önce özel eğitim gerektiren bir bireyi gözlemleme durumu, ailede
ve yakın çevrede özel eğitim gerektiren bir bireyin bulunma durumu, kaynaştırma
eğitimi ile ilgili bilgi sahibi olunma durumu, kaynaştırma ile ilgili eğitim alma
durumu değişkenleri ile kaynaştırma uygulamasına yönelik tutumlar arasında anlamlı
bir farklılık saptanmamıştır. Buna karşılık, kaynaştırma ile ilgili eğitim almak isteme
durumu ve eğitim düzeyi değişkenleri ile kaynaştırma uygulamaların ilişkin tutumlar
arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre, eğitim düzeyi yüksek
olan personeller ve kaynaştırma eğitimi almak isteyen personellerin kaynaştırmaya
yönelik daha olumlu tutumlar gösterdikleri belirlenmiştir. This research was carried out to examine the attitudes of staff other than
educators working in preschool education institutions towards inclusion practice. In
the research, the scanning model, which is one of the quantitative research methods,
was used. The study included 50 personnel working in 5 kindergartens and 6 private
kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in the city center of
MuĢ, who voluntarily agreed to participate in the research. In the research, “Attitude
Scale Against Mainstreaming in Pre-School Education” developed and applied by
Özbaba (2000) and “General Information Form” created by the researcher were used
to determine the attitudes of staff towards inclusion practice. Percentage,
independent sample t-test and one-way ANOVA test were used in the analysis of the
data obtained. Also, Scheffe test was performed to test the significance of the
difference between the participants.
As a result of the research, gender, age, marital status, family income level,
profession, observation of an individual who needs special education, presence of an
individual who needs special education in the family and in the immediate
environment, knowledge of inclusive education, inclusion No significant difference
was found between the relevant education status variables and attitudes towards
inclusive practice. On the other hand, a significant difference was found between the
variables of level of willingness to receive education and the level of education, and
the attitudes of inclusive practices. According to these results, it was determined that
the staff with high level of education and those who want to receive inclusive
education have more positive attitudes towards inclusion.