Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının İç Mimarlık Temelinde Mekân Ölçütleri: Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Eğitim Merkezleri Örnekleri Üzerinden Bir Model Önerisi
Citation
UZUT, Nurcan, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının İç Mimarlık Temelinde Mekân Ölçütleri: Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Eğitim Merkezleri Örnekleri Üzerinden Bir Model Önerisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.Abstract
Eğitim yapıları, çocukların deneyimlediği ilk kamusal yapılar ve toplumsal
örgütlerdir. İlköğretim öncesi dönemlerde kreşler ve anaokulları, eğitici ve öğretici
yönleriyle çocuğu toplumsal bir birey olmaya hazırlar. Yapılan birçok çalışma
sonucunda çocuğun davranışlarının, zekâ ve kişilik özelliklerinin yanı sıra içinde
bulunduğu mekânlar tarafından da belirlendiği kanıtlanmıştır. Bu nedenle de
çocuğun toplumun bir bireyi olmasında ve sosyalleşerek gelişmesinde içinde olduğu
fiziksel çevre büyük önem taşır.
Çocukların fiziksel çevresi, fiziksel, algısal, bilişsel ve toplumsal-sosyal ve
duygusal gelişimine paralel olarak konut, konut yakın çevresi, okul, oyun alanları vb.
mekânlar olarak çeşitlilik göstermektedir. Yapılan çalışmada yapılı fiziksel
çevrelerden eğitim mekânı olarak 4-6 yaş eğitim mekânları seçilerek incelenmiştir.
Yetişkinler tarafından belirlenen bir takım ölçütler doğrultusunda tasarlanan bazı
eğitim mekânları, çocuk oyun alanları ve bahçeleri ihtiyaçlara, beklenti ve isteklere
cevap verememekle birlikte güvenli ortamlar da sunamamaktadır. Bu sebeple de
kamu ve özel kuruluşların yanı sıra Diyanet İşleri Başkanlığı’nın da hızla yayılan 4-6
Yaş Eğitim Kurumları, çocukların ve toplumun geleceği ile yaşam kalitesini
iyileştirme açısından önemli bir misyona sahiptir.
Çocuk eğitim mekânları, rasyonel bir bilinçle programlandırılarak
tasarlanması gereken yapılardandır ve ait olduğu kurumun kimliğini de
barındırmalıdır. Bu yapı grupları, hiç kuşkusuz kurumsal kimliğin fiziksel çevrede
anlamsal ve yapısal karakterini ortaya çıkaran en önemli alanlardan biridir. Mekânsal düzenlemeler, dış mekân- iç mekân ilişkisi, dış mekân ve iç mekânda bulunan tüm
donanımlar kurumsal kimliği etkileyen ve oluşturan temel elemanlardır. Bu
çalışmada Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı tüm 4-6 yaş eğitim merkezlerinin
yeniden düzenlenmesi ve yeni açılacak olanlara da yol gösterici bir rehber olması
hedeflenmiştir. Mevcut kurumların kimliğini, iç mekânlar ve donanımlar aracılığıyla
vurgulamak, tüm 4-6 yaş eğitim merkezlerinde benzer tasarım dilinde ve donanım
standartında mekânlar oluşturmak ve tasarım yoluyla şekillenmiş kurum kimliğini ön
plana çıkarmak istenmektedir. Bu çalışma kapsamında 4-6 yaş eğitim merkezi
binalarının iç mekân ve mobilyalarının mevcut durum analizleri gerçekleştirilmiş ve
son olarak belirlenen mekânlar için öneri iç mekân ve mobilya önerileri sunulmuştur. Educational institutions are the first public institutions and social
organizations for children to interact. In pre-primary education, nurseries and
kindergartens prepare the child to become a social individual with their educators
and other staff. It has been proved by many studies that the behavior of the child is
determined by the places in which he is located, as well as his intelligence and
personality characteristics. For this reason, the physical environment in which the
child interacts is of great importance for the child to become an individual of the
society, to socialize and to develop.
The physical environment of children has a variety of places from houses,
neighbourhood school, playgrounds etc. in line with their physical, cognitive, social
and emotional development. In this study, 4-6 year age education centers are selected
and examined among surrounding physical environment. Some of the educational
spaces, children's playgrounds and gardens designed in accordance with a set of
criteria determined by the adults are also unable to meet the needs, expectations and
wishes of the children and cannot provide safe grounds for them. Improving the
quality of the 4-6 year age Education Centers set up by the public and private
institutions as well as the Presidency of Religious Affairs of Turkey, which are being
spread quickly, in this regards, is of great importance from the point of view of the
future of the children and the society and also of improving the quality of life.
Children’s education spaces are structures that should be designed by
programming with a rational conciousness and should include the identity of the
institution to which they belong. These structure groups are undoubtedly one of the most important areas that reveal the semantic and structural character of corporate
identity in the physical environment. Spatial arrangements, outdoor-indoor
relationship, outdoor and indoor equipment are the main elements that affect and
create corporate identity. In this study, it is aimed to reorganize all 4-6 years old
education centers under the Presidency of Religious Affairs of Turkey and to provide
a guide for the new ones. It is desired to emphasize the identity of existing
institutions through their interior premises and equipment, to create spaces in similar
design language and to set up equipment standards in all 4-6 years of education
centers. Within the scope of this study, the current physibility analysis of the interior
and furniture of the 4-6 year old education center buildings are conducted and policy
proposals with reference to interior and furniture sketches are presented for the
designated spaces.