Osmanlı'dan Günümüze Hat Sanatında Müsennâ
Citation
SAYIN, Betül, Osmanlı'dan Günümüze Hat Sanatında Müsennâ, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.Abstract
Müsennâ kompozisyonlar çeşitli istif formlarında simetrik denge esas alınarak
sağ-sol veya yatay-dikey olarak tasarlanan aynalı yazılardır. Sâde, tedâhüllü, girift,
çifte simetrik, çapraz simetrik çeşitleri olan bu istif türünde genellikle sülüs yazı çeşidi
kullanılmıştır. Celî dîvânî, kûfî, ma’kılî ve ta’lik yazı çeşitleriyle de örnekleri
bulunmaktadır.
Çifte vav, Hû, Hüve’l-Bâkî, Tevekküli alâ Hâlikî ve Fetih Sûresi’nin ilk âyeti,
İsm-i Nebî (sav), Hz. Ali (ra), Besmele-i Şerîf, Kelime-i Tevhîd ve Esma-i Hüsnâ’dan
bazı isimler müsennâ kompozisyonlarda çokça yazılmıştır.
Âharlı kâğıt üzerine is mürekkebiyle yazılan levhalara, mimarî yapı
kitâbelerine, ibrik, mühür, kapı tokmağı, makas gibi çeşitli eşyalara ulaşılmış ayrıca
taş, çini, murakka, tahta veya muşamba üzerinde bazen oyularak veya atlas, kadife
kumaşlar üzerine işlenerek de uygulandığı görülmektedir.
Osmanlı’dan günümüze hat sanatında müsennâ istiflerin konu alındığı bu
araştırmada aynalı yazıların tarihi seyri, Osmanlı’dan günümüze kadar ulaşılan
eserlerdeki gelişimin ortaya konulması ve gruplandırılarak simetri mantığı açısından
taşıdığı farklılıkların anlaşılması amaçlanmıştır. Muthanna compositions are mirrored designed, from right-left or horizontalvertical
basis. This is based on the symmetrical balance of various forms. This type of
composition is either plain, sophisticated, complex, double symmetric or crosswise
symmetric. These types of compositions are generally written in the thuluth form of
calligraphy. There are also examples with different types of calligraphy such as; celî
dîvânî, kûfî, makliî and ta'liq.
Çifte vav, hû, hüvelbaki, tevekküli alâ hâlikî ve Fetih Sûresi’nin ilk âyeti, İsmi
Nebî, Ali (ra), Besmele-i Şerîf, Kelime-i Tevhîd and some names of Asmâ- Al-Husnâ
have been written a lot in muthanna compositions.
It was also applied on a special paper treated with egg whites (Âhar)
and written with soot ink, architectural building inscriptions, on various items such
as: stone, china, wood and waxcloth. Muthanna writings can also be seen as carved on
satin or embroidered on velvet fabric.
This study analyses the historical journey of muthanna compositions in the art
of calligraphy, from the Ottomans to the present. In this paper it is aimed to reveal
the historical course of mirrored writings, the development of the compositions and to
categorize various symmetrical compositions to understand their differences.