Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKastanis, Iason
dc.contributor.authorKastanis, Nikos
dc.date.accessioned2020-12-30T11:15:27Z
dc.date.available2020-12-30T11:15:27Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationKASTANIS, Iason & Nikolas, KASTANIS. "Matematiğin Rum Eğitimine Dahil Edilmesi (1800-1840): Kişisel Girişimlerden Kurumsallaşmaya." Çeviren, Ayşe Aksu . FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 16 (2020): 359-386.en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmia/issue/58868/849215
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/3254
dc.description.abstract19. yüzyıl başlarında birtakım Rum cemaatleri matematik alanında göz kamaştırıcı bir eğitim öğretim geliştirdiler. Bu eğitimin ana konusu, bazı öğretmenler Prusya’nın matematik kaynaklarını tercih etmelerine karşın ağırlıklı olarak Fransızca ders kitaplarından şekillendirildi. Lakin bu çabalar o dönemin Ortodoks kilisesinin dinî tutuculuğu tarafından engellendi, ki kilise bir Rum matematik anlatım metodunun ortaya çıkmasını tercih etmemekteydi. Sonuç olarak matematiksel bilginin dışarıdan içeriye aktarımı parçalı ve gelişigüzel bir süreçti; bir bütünlükten, uyumdan ve geçişlilikten yoksundu. Bu durum 1820’ler ve 1830’larda kökten bir şekilde değişti. Korfu’da 1824’te kurulan İonya Akademisi ile Nafplio’da 1828’de kurulan Military School (Askeri Okul) bir Rum eğitimi için ilk kurumsal çerçeveyi yarattılar. Bu eğitim kurumlarında Rum matematik anlatım metodunun temeli olarak İhtilal sonrası Fransız matematiği tesis edildi. Rum matematik eğitiminin Fransız kaynaklı arka planı, 1837 sonrasında orta öğretimin kurumsallaştırılması ve 1836-1837’de Atina Üniversitesi’nin kurulmasını müteakiben daha da güçlendirildi. Aynı zamanda Rum matematiksel anlatım metodunun içerisine Fransız etkisi zerk edilirken bir yandan da önemli bazı Prusya ders kitaplarının çevrilmesi teşvik edildi.19. yüzyılın ilk yarısı o dönemin epistemolojik eğilimlerinin, örneğin analitik model, Fransız matematikçilerinde hakim olan pozitivizm, Prusya matematiğinin tümleşik “paradigmasının” Rum matematik eğitiminin tarihsel oluşumuna aktarılmasına şahit oldu.en_US
dc.description.abstractIn the early 19th century, a number of Greek communities developed a remarkable education in mathematics. The subject matter for this instruction was drawn mainly from French textbooks, although some teachers displayed a preference for Prussian mathematical sources. These efforts, however, were thwarted by the religious conservatism of the Greek establishment of the time, which did not favor the emergence of a Greek mathematical discourse. As a consequence, the reception of mathematical knowledge was a fragmented, random process lacking cohesion, collectivity and transitivity. The situation radically changed during the second and third decades of the 19th century. The Ionian Academy in Corfu, and the Military School in Nafplio, founded in 1824 and 1828 respectively, created the first institutional frame for a Greek education in which post-revolutionary French mathematics was established as the basis of Greek mathematical discourse. The French background of Greek mathematical education was further reinforced after 1837, subsequent to the institutionalization of secondary education, and to the founding of the University of Athens in 1836-1837. At the same time, along with this French infusion into Greek mathematical discourse, some noteworthy translations of Prussian textbooks were promoted as well. The first half of the 19th century also witnessed the transmission of the respective epistemological trends of that era, i.e. of the analytical- model, of the positivism dominating French mathematics, and of the combinatorial “paradigm” of Prussian mathematics, to the historical setting of Greek mathematical education.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFSM Vakıf Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOsmanlı Dönemi Rum Okullarında Yeni-Helenci Matematik Kitaplarıen_US
dc.subjectİzmir Filoloji Cimnazyumuen_US
dc.subjectİzmir Evangelike Mektebien_US
dc.subjectFener Rum Mektebien_US
dc.subjectAyvalık Akademisien_US
dc.subjectYaş Akademisien_US
dc.subjectBükreş Akademisien_US
dc.subjectConstantinos Koumasen_US
dc.subjectVeniamin Lesvosen_US
dc.subjectStefanous Dougasen_US
dc.subjectIosipos Moisiodaxen_US
dc.subjectNeo-Hellenistic Mathematichal Books in Greek Schools at the Ottoman Perioden_US
dc.subjectPhilological Gymnasium of Smyrna, Evangelical School of Smyrnaen_US
dc.subjectPatriarchic School in Constantinopleen_US
dc.subjectKydonies (Ayvalık) Academyen_US
dc.subjectJassy Academyen_US
dc.subjectBucharest Academyen_US
dc.subjectConstantinos Koumasen_US
dc.subjectVeniamin Lesvosen_US
dc.subjectStefanous Dougasen_US
dc.subjectIosipos Moisiodaxen_US
dc.titleMatematiğin Rum Eğitimine Dahil Edilmesi (1800-1840): Kişisel Girişimlerden Kurumsallaşmayaen_US
dc.title.alternativeThe Transmission of Mathematics into Greek Education, 1800-1840: From Individual Initiatives to Institutionalizationen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.translatorAksu, Ayşe
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster