• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bireylerin Kişilik ve Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışına Etkisi ve Davranışsal İktisat Açısı ile İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Proje (2.326Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Bulut, İrem

Metadata

Show full item record

Citation

BULUT, İrem, Bireylerin Kişilik ve Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışına Etkisi ve Davranışsal İktisat Açısı ile İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Bitirme Projesi, İstanbul 2020.

Abstract

Gelişen teknoloji ile birlikte hayatımıza giren “online alışveriş” bireylerin hayatının olmazsa olmazlarından biri haline gelmiştir. Hemen hemen herkesin kullanmakta olduğu bu alışveriş yönteminin bireylerin kişilik ve demografik özellikleri ile nasıl bir ilişki içerisinde olduğu birçok araştırmacının üzerinde durduğu konulardan biri olmuştur. Tüketicilerin karar verme tarzlarının neler olduğu ve nasıl şekillendiği ise bir diğer araştırma konusudur. Literatüre yeni geçen bir kavram olan “davranışsal iktisat” bireylerin rasyonel ve irrasyonel kararları üzerinde dururken, kamu düzenlemeleri ile bireylerin davranışlarına onların seçim şanslarını ellerinden almadan nasıl yön verebileceği hakkında fikir vermektedir. 2019 yılının Aralık ayının sonları itibaren başlangıçta Çin’i daha sonrasında ise dünya üzerindeki birçok ülkeyi etkileyen Covid-19 virüsü pandemisinde Türkiye sınırları içerisinde uygulanan dürtme müdahaleleri bu düzenlemelere örnek olarak değerlendirilebilir. Bu araştırmanın amacı bireylerin demografik ve kişilik özelliklerinin online alışveriş davranışına etkisi, tüketici karar verme tarzlarının neler olduğu ve davranışsal iktisat teorisi ile ilgili güncel literatür ışığında bilgi vermektir.
 
With the developing technology, "online shopping" has emerged as one of the indispensable parts of the lives of individuals. Numerous researchers had been focused on the relationship between this novel shopping method, which is being used widely on global scale and the personality traits and demographic characteristics of the individuals. Another research area related with this topics the evolvement and consequences consumers decision-making styles. “Behavioral economics”, which is a relatively new concept in the literature, emphasizes rational and irrational decisions and the role of public regulations for optimal outcomes without taking away their rights of choice. In 2019, a new virus, which originated in China has spread to other countries causing a global Covid 19 pandemia. The aim of this review is to provide updated research findings regarding the effect of demographic characteristics and the personality traits on online shopping in the light of current literature.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/3342

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [840]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.