Kuvâ-yı Milliye’nin Kuvve-i Mâneviyesi İstiklâl Marşı’na Moral Açısından Bir Yaklaşım
Künye
ADIGÜZEL, Muhammed Sani. "Kuvâ-yı Milliye’nin Kuvve-i Mâneviyesi İstiklâl Marşı’na Moral Açısından Bir Yaklaşım". Turkish Studies - Language and Literature, 11.9 (2016): 1-14.Özet
İstiklâl Marşı için düzenlenen yarışmanın tarihî arka planına
bakıldığında cephede savaşan askerleri moral bakımından
destekleyecek bir metin arandığı anlaşılmaktadır. Yarışmaya katılan
eserlerden jüri tarafından seçilenlerin askerler üzerinde bıraktığı etkileri
gözlemlemek amacıyla ordu komutanlıklarına gönderilmesi bu hususun
belirleyiciliğinin altını çizmektedir. Mehmed Âkif’in eserinin
seçilmesinde de, eserin dinleyenlerde, özellikle de askerlerde müspet
duygular uyandırmaktaki başarısı öne çıkmıştır. Orduya ithaf edilen
İstiklâl Marşı, Çanakkale Şehitlerine şiiri ile birlikte Mehmed Âkif’in
hayatı ve şiirinin zirvelerini işaretleyerek onun “Milli Mücadele’nin
mânevi lideri” vasfına layık görülmesini sağlamıştır. Bu çalışmada Millî
Mücadele’ye destek ilanı olarak nitelendirilebilecek İstiklâl Marşı’nın
moral, yani kuvve-i mâneviye açısından bir değerlendirilmesi
sunulmaktadır. Yapılacak incelemeye temel olarak, moral kelimesinin
çeşitli sözlüklerdeki anlamları taranmış ve kelimenin çağrışım
anlamlarının tespiti için Tekcan ve Göz (2005)’ün üniversite öğrencileri
üzerinde gerçekleştirdikleri çağrışım araştırmasından yararlanılmıştır.
Bunların yanı sıra, İstiklâl Marşı’nda yer alan kelimelerin sıklık sıraları
“Türk Dil Kurumu Yazım Kılavuzu” esas alınarak hazırlanan tabloya
işlenmiştir. Bir sonraki aşamada ise moral kelimesinin sözlük anlamları
ve çağrışımları ile İstiklâl Marşı’ndaki kelimelerin, sıklık sıraları da
dikkate alınarak kelime düzeyindeki eşleştirmeleri yapılmış ve bu
yöntem metin düzeyinde de uygulanmıştır. İlaveten, moral ile moral
değerler arasındaki ilişkiden hareketle bu değerlerin İstiklal Marşı’ndaki
karşılığı olan “din” kelimesi üzerinden bir kavram haritası çıkarılmıştır.
Bu incelemelerin neticesinde, İstiklal Marşı’nın gerek moral yükselten
gerekse moral değerleri vurgulayan bir metin olduğu sonucuna
varılmaktadır. İstiklâl Marşı’nın moral eğitimi aracı olarak işlevi göz
önünde bulundurulduğunda, Mehmed Âkif’in eseri, şairin bir moral
subayı rolüne bürünerek İstiklâl Savaşı’nda askerleri heyecanlandırmak
için yaptığı bir moral konuşması olarak kabul edilebilir. When historical background of the competition for writing of
İstiklâl Marşı considered, it is understood that a text was sought out
that will provide morale support to the soldiers fighting at front.
Significance of this matter is underlined by the fact that among the
works participated to the competition those selected by the jury were
sent to army commanderships to be read to soldiers with the purpose of
observing soldiers’ reactions to them. In selection of Mehmed Âkif’s
work, its ability to raise positive feelings in the listeners, especially
soldiers, came to the forefront. Dedicated to the army, İstiklâl Marşı
together with Çanakkkale Şehitlerine poem, marking the peaks of
Mehmed Âkif’s life and poems, enabled him the title of “spiritual leader
of Millî Mücadele”. In this study, an assessment of İstiklâl Marşı, which
can be characterized as proclamation of support to Milli Mücadele, is
being presented in terms of morale, meaning kuvve-i maneviye/spiritual
force. As laying foundations to the inquiry, meanings of the word
“morale” are scanned in various dictionaries, also for identifying the
connotations of the word a study made on university students by
Tekcan and Göz is used. In addition to these, frequency ranks of the
words in İstiklâl Marşı are put into a table based on “Türk Dil Kurumu
Yazım Kılavuzu”. In the next step, dictionary meanings and
connotations of the word “morale” are associated with words in İstiklâl
Marşı at the world level by taking into account also the frequency ranks
and this method is also applied in the text level. In addition, upon the
relationship between morale and moral values, a map of concepts is
provided building on the word “din” which correspond to these values in
İstiklâl Marşı. As a result of these investigations, it is concluded that
İstiklâl Marşı is a text that both increases morale and emphasizes moral
values. When the function of İstiklâl Marşı as an instrument of moral
education is considered, the work of Mehmed Âkif can be accepted as a
morale speech that was made to warm up soldiers in the War of
Independence in which the poet assumes the role of a morale officer.
Kaynak
Turkish Studies - Language and LiteratureCilt
11Sayı
9Bağlantı
https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=makale_tr_ozet&makale_id=19679https://hdl.handle.net/11352/3607