Intersections Between Critical Thinking Skills and Reflective Thinking Skills Toward Problem Solving
Citation
GÖĞÜŞ, Aytaç, Nihat Gökhan GÖĞÜŞ & Erdi BAHADIR. "Intersections Between Critical Thinking Skills and Reflective Thinking Skills Toward Problem Solving". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49 (2020): 1-19.Abstract
This study investigates the relationship between the critical thinking skills and the reflective thinking skills toward problem
solving and the effects of two variables weekly study hours and social activities on reflective and critical thinking. Positive
correlations between reflective thinking and four sub-dimensions of critical thinking, analyticity, systematicity, selfconfidence,
inquisitiveness, also between critical thinking skills and all three sub-dimensions of reflective thinking,
questioning, reasoning, and evaluation, are found. A regression model is obtained to predict the reflective thinking skills
toward problem solving with three dimensions of critical thinking skills; self-confidence, analyticity, inquisitiveness. Weekly
study hours have a significant effect on both reflective and critical thinking. As time spending on studying increases until 15
hours in a week, questioning and reasoning dimensions of the reflective thinking and inquisitiveness dimension of the critical
thinking are increasing. As time spending on studying increases until 20 hours in a week, only evaluation dimension of the
reflective thinking are increasing. Being an active undergraduate in studying affect questioning, reasoning, evaluation skills
of reflective thinking, and also inquisitiveness skill of critical thinking while social activities affect not only questioning and
evaluation dimensions of reflective thinking, but also truth-seeking, open-mindedness, and systematicity dimensions of
critical thinking. Bu çalışma, eleştirel düşünme becerileri ile problem çözme yönünde yansıtıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi ve iki
değişkenin, haftalık çalışma ve sosyal aktivite saatlerinin yansıtıcı ve eleştirel düşünme üzerindeki etkilerini incelemektedir.
Yansıtıcı düşünme ile eleştirel düşünmenin 4 alt boyutu olan Doğruyu arama, Analitik, Sistematiklik, Kendine güven
arasında, ayrıca eleştirel düşünme ile yansıtıcı düşünmenin üç alt boyutu olan sorgulama, nedenleme ve değerlendirme
arasında pozitif korelasyon bulunmaktadır. Yansıtıcı düşünme becerisini yordayıcı bir regresyon modeli eleştirel düşünmenin
3 alt boyutu olan Doğruyu arama, Analitik, Kendine güven boyutları ile elde edilmiştir. Haftalık çalışma saati süresi, hem
eleştirel düşünme hem de yansıtıcı düşünme becerilerini etkilemektedir. Haftalık çalışma süresi 15 saate kadar arttığında,
yansıtıcı düşünmenin iki alt boyutu olan sorgulama, nedenleme boyutları ve de eleştirel düşünmenin sorgulama boyutu
artmaktadır. Haftalık sosyal aktivite süresi 20 saate kadar arttığında, sadece eleştirel düşünme becerisinin değerlendirme
boyutu artmaktadır. Lisans öğrencilerinin ders çalışmada aktif olması yansıtıcı düşünmenin üç alt boyutu olan sorgulama,
nedenleme ve değerlendirme boyutlarını ve eleştirel düşünmenin sorgulama boyutunu etkilerken, sosyal aktivitelerde aktif
olmak sadece yansıtıcı düşünmenin iki alt boyutu olan sorgulama ve değerlendirme boyutlarını etkilemiyor aynı zamanda
eleştirel düşünmenin 3 alt boyutu olan Doğruyu arama, Açık Fikirlilik ve Sistematiklik, boyutlarını etkilemektedir.