Örgütsel Bağlılık: Kavramsal Çevresi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri
Citation
AVCI, Ahmet. "Örgütsel Bağlılık: Kavramsal Çevresi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri". Turkish Studies - Language and Literature, 12.6 (2017): 55-76.Abstract
Örgütlerin varlıklarını devam ettirmeleri, hedeflerine ulaşmaları ve
başarılı olabilmelerinde çalışanların performansı kritik rol oynamaktadır.
Çalışanların performansı da büyük oranda kurumlarına olan tutumları
çerçevesinde şekillenmektedir. Bu noktada örgütsel bağlılık kavramının
önemi ve gerekliliği karşımıza çıkmaktadır. Örgütsel bağlılığı yüksek olan
çalışanlar, kurumlarıyla özdeşleşmekte, kurumlarının hedef, norm ve
değerlerini içselleştirmekte ve kendilerini kurumda kalıcı olarak
görebilmektedirler. Bundan dolayıdır ki yarım asırdan fazla bir süredir
örgütsel bağlılık kavramı özellikle yönetim bilimlerinin temel
konularından biri olmuştur. Kurumların verimli ve başarılı olabilmeleri
adına örgütsel bağlılık kavramı ve ilişkili oldukları değişkenlerle ilgili pek
çok araştırma yapılmış ve önemli sonuçlar elde edilmiştir. Benzer şekilde
otuz yılı aşkın bir süredir konu eğitim örgütlerinde de tartışılmaya
başlanmış ve konuyla ilgili pek çok çalışma yapılmıştır. Eğitim
örgütlerinde istenilen sonuçların elde edilmesi ve beklenen çıktılara
ulaşılabilmesi adına örgütsel bağlılığın çok kritik bir rol üstlendiği
araştırmalar neticesinde ortaya konulmuştur. Örgütsel bağlılığı yüksek
olan okul yöneticileri ve öğretmenlerin, sağlıklı ve verimli bir eğitimöğretim
ortamının oluşmasında, sürdürülebilir başarının elde
edilmesinde, akademik ve kişisel gelişimi istenilen seviyede olan,
kendisiyle barışık ve özgüveni yüksek öğrencilerin yetiştirilmesinde çok
önemli rollerinin bulunduğu açık şekilde ortaya konulmuştur. Böylesine
önemli bir kavram olan örgütsel bağlılığın kazanılması zor ve uzun süren
bir çabayı gerektirmekte, kaybedilmesi ise kolay ve hızlı olabilmektedir.
Bu tespitlerden hareketle bu makalenin amacı; örgütsel bağlılığın
kavramsal çerçevesini sunmak; yapısı ve alt boyutları hakkında bilgi
vermek, kişisel ve örgütsel açıdan etkilerini belirtmek, eğitim örgütleri
açısından bazı çıkarım ve önerilerde bulunmaktır. Employees' performance plays a critical role for organizations to be
able to continue their existence, to achieve their goals and to succeed.
The performance of employees is largely shaped by their attitudes
towards their institutions. The importance and necessity of the concept
of organizational commitment appear at this point. Employees with high
organizational commitment are identified with their institutions,
internalize the goals, norms and values of their institutions and may
consider themselves permanent in the institution. Therefore, the concept
of organizational commitment has been one of the main issues of
management sciences for more than half a century. Many researches
have been carried out on the concept of organizational commitment and
the related variables for institutions to be productive and successful, and
significant results have been achieved. Similarly, this issue has also
begun to be discussed in educational organizations for more than thirty
years, and many studies on the subject have been carried out. As a result
of the studies, it has been suggested that organizational commitment
plays a very critical role to get the desired results and reach the expected
outcomes in educational organizations. It has been clearly demonstrated
that school administrators and teachers with high organizational
commitment have very important roles in the formation of a healthy and
productive education and training environment, in achieving sustainable
success and in training of students with high self-confidence and peace
whose academic and personal developments are at the desired level. The
acquisition of such an important concept of organizational commitment
requires a hard and long effort, and the loss of it can be easy and fast.
Based on these determinations, the purpose of this article is to present
the conceptual framework of organizational commitment, to provide
information about its structure and sub-dimensions, to indicate its
personal and organizational effects and to make some inferences and
suggestions in terms of educational organizations.
Source
Turkish Studies - Language and LiteratureVolume
12Issue
6URI
https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=makale_tr_ozet&makale_id=20230https://hdl.handle.net/11352/3621