Okul Psikolojik Danışman Adaylarının Genel Öz- Yeterlik ve Özel Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Künye
YILMAZ BİNGÖL, Tuğba. "Okul Psikolojik Danışman Adaylarının Genel Öz- Yeterlik ve Özel Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8.15 (2018): 1474 -1493.Özet
Bu araştırmada okul psikolojik danışman adaylarının genel öz-yeterlik ve özel eğitime dair öz-yeterlikleri
arasındaki ilişki incelenmiş ve özel eğitime dair öz-yeterlik algılarının demografik değişkenlere
göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Araştırma 284 üniversite öğrencisiyle (220 kız, 64
erkek) yürütülmüştür. Araştırma, genel tarama yöntemine göre yürütülmüştür. Verilerin toplanması
için araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Aypay (2010)tarafından
geliştirilen Genel Öz-yeterlik Ölçeği (GÖY) ve Yüksel (2010) tarafından uyarlanan Rehber Öğretmenlerin
Özel Eğitime İlişkin Öz-yeterlik Ölçeği (RÖÖEÖY) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre katılımcıların genel öz-yeterllik ölçeğinden aldıkları ortalama puan 31,37 (Ss=4.67), özel eğitime
ilişkin öz-yeterlik ölçeğinden aldıkları puan ortalaması ise 115,94’dür (Ss=31.29). Ayrıca okul
psikolojik danışman adaylarının özel eğitime dair öz-yeterlik inançları, yaş [F(4-279) =7,75, p< .05] ve
sınıf [F(2-281)=39,065, p< .05] değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. Cinsiyete göre ise anlamlı
bir farklılık çıkmamıştır (t= ,126, p> .05). Katılımcıların genel öz-yeterlik inançları ve özel eğitime
dair öz-yeterlik inançları arasında, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür
(p>.05). In this research, the relationship between general self-efficacy of school psychological counselor candidates
and self-efficacy beliefs of that regarding special education was investigated. Also, it has been
examined whether the school psychological counselor candidates' self-efficacy beliefs regarding special
education differ according to the demographic variables or not. The research was conducted based
on the general screening method with 284 university students (220 female, 64 male) studying. In the
data collection process personal information form prepared by the researcher, General Self-efficacy
Scale (GSE) developed by Aypay (2010) and School Counselors’ Self-Efficacy Scale regarding Special
Education (SCSSSE) adapted by Yüksel (2010) were used. According to the results of the research,
the average score of the participants on the general self-efficacy scale was 31.37 (Sd= 4.67) and the
average score on the self-efficacy scale on the special education was 115.94 (Sd = 31.29). Results
indicated that the self-efficacy beliefs of school psychological counselor candidates regarding special
education varied according to age [F(4-279) =7,75, p< .05] and class [F(2-281)=39,065, p< .05] variables.
According to sex, there was no significant difference (t =, 126, p> .05). There was no statistically
significant relationship was found between participants' general self-efficacy beliefs and self-efficacy
beliefs regarding special education (p>.05).