Öğrencilerin “Değer” Kavramına Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belirlenmesi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2019Yazar
Göçen, GökçenYılmaz Bingöl, Tuğba
Arslan, Nihan
Sölpük Turhan, Nihan
Kaya, İsa
Parlakyıldız, Belgin
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
GÖÇEN, Gökçen, Tuğba YILMAZ BİNGÖL, Nihan ARSLAN, Nihan SÖLPÜK TURHAN, İsa KAYA & Belgin PARLAKYILDIZ. "Öğrencilerin “Değer” Kavramına Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belirlenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences, 14.3 (2019): 579-609.Özet
Öğrencilerin değer kavramına yönelik algılarının metaforlar
aracılığıyla belirlenmesini amaçlayan bu çalışma metaforik çalışma olup
nitel bir araştırmadır. Veri toplama ve yorumlama sürecinde nitel
araştırma yöntemleri desenlerinden biri olan olgubilim deseni
kullanılmıştır. Araştırma çalışma grrubu ölçüt örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Elde edilen veriler için içerik analizi yapılmıştır. Bu
araştırmanın çalışma grubu, Konya il merkezinde 2016-2017 eğitimöğretim
yılında ilkokul, ortaokul ve lisede eğitim gören 897 öğrenciden
oluşmaktadır. Katılımcıların 569’u (%63) kız, 327’si (%37) erkek
öğrencilerden oluşmaktadır. Ayrıca, katılımcıların 79’u (%9) ilkokul
öğrencisi, 338’i (%38) ortaokul öğrencisi, 480’i (%53) lise öğrencileridir.
Veri toplama aracı olarak, açık uçlu maddelerden oluşan “Değerlerle İlgili
Kavram Çağrışım Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda yedi
tema elde edilmiştir. Bu temalar; Devamlılığının sağlanması açısından
değer, Eğitimin yapıtaşı ve eğitim açısından önemli bir unsur olarak değer,
Hayata yön veren bir unsur olarak değer, İnsanların yaşamına etki eden
bir unsur olarak değer, Kıymet taşıyan bir unsur olarak değer, Önem arz eden bir unsur olarak değer, Tutum ve davranışlara yön veren unsur
olarak değer elde edilmiştir. Araştırmada lise öğrencilerinin sıklıkla
metafor ürettikleri temaların ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin en sık
metafor ürettikleri temalarla aynı temalar olduğu görülmektedir. Değer
kavramına yönelik algının, ilkokul ve ortaokulun devamında lise
yıllarında da öğrenci algısının genel olarak değişmediğini gösterir
niteliktedir. Öğrencilerin değerleri hayata yön veren unsur, kurallar
bütünü olarak değerlendirdikleri bulunmuştur. Değer ile ilgili yapılan
tanımların araştırmanın sonucunu desteklediği, değerin hayata ve
insanların yaşamına etki ettiğine yönelik temaların birbirini tamamladığı
ve açıkladığı görülmektedir. Ayrıca, metafor tabanlı öğretim etkinliklerin
soyut kavramların ve değerlerin öğretilmesinde oldukça etkili olduğu
söylenebilir. Bu bağlamda ebeveynlerinden destek alarak değerler
eğitiminin önem verildiği ve değerlerin aşılandığı okullara devam eden
öğrencilerin ruh sağlıklarının da iyi olması beklenmektedir. This study aims to determine students’ perceptions on the concept
of value through metaphors and is a metaphorical study and a qualitative
research. Phenomenology was employed for the process of data collection
and interpretation. Criterion sampling method was employed while
detecting the participants. The data was analyzed using content analysis.
The study group of this study includes 897 students studying at primary,
secondary and high schools in the province of Konya during 2016-2017
academic year. 569 (63%) of the participants were female students while
328 (37%) of them were male. In addition, 79 (9%) of the participants
were primary school students, 338 (38%) were secondary school students
and 480 (53%) were high school students. As the data collection tool, a
from titled as “Concept Associative Form of Values” consisting of openended
items was used. As a result of the data analysis, seven themes
were produced. These themes include the following: Value in terms of
ensuring continuity, Value as an important element and milestone of
education, Value as a life-directing element, Value as an element affecting
people's lives, Value as an element that holds value, Value as an element
that is of importance, Value as an element directing attitudes and
behaviors. The results showed that the themes on which high school
students produced metaphors are the same as the ones elementary and
secondary school students did. The results also showed that students’
perception of value does not change when they move from elementary
and secondary schools to high school. It was found out that the students
perceived values as life-directing elements and a body of rules. It was also
seen that the definitions of value supported the results of this research.
The themes related to the effect of value on life and people's lives have
explained and matched with one another. In addition, metaphor-based teaching activities can be said to be very effective in teaching abstract
concepts and values. In this context, it is expected that the mental health of the students who study in schools where parents are involved, and
values are considered essential will be good.
Kaynak
Turkish Studies - Educational SciencesCilt
14Sayı
3Bağlantı
https://turkishstudies.net/educationalsciences?mod=makale_tr_ozet&makale_id=22630https://hdl.handle.net/11352/3641